(( نمایشنامه خطبه غدیر ))
روز احسان و نیکوکاری، روز خیر و برکت فرا رسید. نسیم رحمت خداوند از هر سو به مشام میرسد؛ جسم و جان ما را مینوازد و همه ما را به نکوکاری فرا میخواند، بیایید در این روز با عملی نیک، هر چند اندک، به جمع نیکوکاران بپیوندیم.
لبها پر از لبخند
دلها به هم نزدیک میشوند و شکوفههای مهربانی در قلبها جوانه میزند. امروز لبها برای لبخند پر از بهانهاند و بازار محبت گرم است. شاید بتوان با سرمایه احسان و نکوکاری، در این روز، دلی به دست آورد و با دوستی و مهرورزی، بوستان وجود را زینت داد و نهال عشق و خوبی را بار دیگر آبیاری کرد.
اجر و مزد انفاق
در فرهنگ شکوهمند اسلام، انفاق در راه خدا، از مصادیق احسان شمرده شده و روایات و آیات بسیاری در تأکید آن آمده است. قرآن مجید اجر و مزد انفاق در راه خدا را هفتصد برابر بیشتر میداند. و نیز میفرماید: «اگر چیزی را در راه او انفاق کنید، خداوند عوض آن را میدهد و جای آن را پر میکند و او بهترین روزی دهندگان است.»
منفقان رستگارانند
قرآن مجید، انفاق در راه خدا و دوری از صفت ناپسندیده بُخل و طمع را، از ویژگیهای اخلاقی رستگاران شمرده شده است. در آیه 16 سوره تغابن آمده است: «تا میتوانید تقوای الهی پیشه کنید و گوش دهید و اطاعت نمایید و انفاق کنید که برای شما بهتر است و کسانی که از بخل و حرص خویشتن مصون بمانند، رستگارانند.»
خداوند اعمال ما را وسیله آزمایشمان ذکر میکند و ضمن توصیه به انفاق، ما را از پاداش عظیم آن با خبر مینماید و حفظ وجودمان را از بخل سبب رستگاریمان میداند.
توشهای برای سختیها
انفاق عملی است محبوب خداوند و دارای اجر فراوان. انفاق سبب میشود، در هنگام مرگ و در روز قیامت، ترس و اندوه از ما دور شود. همچنین پاداش احسان، ویژه افراد معین نیست و همه مردمان در برابر انفاقی که میکنند به پاداش عمل خود میرسند. پس انفاق کنیم تا توشهای نیکو برای لحظات سخت خود پیش فرستیم.
انفاق، تجارتی پرسود
آیه 29 سوره فاطر، در بیانی بلند، احسان در راه خدا را تجارتی سرشار از سود شمرده شده است: «کسانی که کتاب الهی را تلاوت میکنند و نماز به پا میدارند و از آنچه روزیشان دادهایم، پنهان و آشکار، انفاق میکنند، تجارتی پرسود و بیزیان را امید دارند.»
چنین معاملهای با خداوند، بیشک، سودی به عظمت رضوان الهی دربردارد. از حضرت علی علیهالسلام هم روایت شده است: «آن کس که با دستی کوتاه ببخشد، از دستی بلند پاداش میگیرد». بنابراین، آنچه در راه خیر انفاق میکنیم، هرچند کم باشد، خداوند از فضل خود بر آن میافزاید و چندین برابر به ما پاداش میدهد. پس تا میتوانیم با کالای نیکوکاری با خدا تجارت کنیم که سودی سنگین به دنبال دارد. حضرت علی علیهالسلام در این باره نیز فرمودند: «هر گاه تهیدست شدید، با صدقه دادن، با خدا تجارت کنید». و «روزی را با صدقه دادن فرود آورید.»
دستگیری در روز جزا
حضرت علی علیهالسلام در بیان زیبایی میفرمایند: «تا فرصت باقی است، راه توبه باز است. عمل نیکو انجام دهید، پیش از آنکه چراغ عمل، خاموش گردد و فرصت، پایان پذیرد و اجل فرا رسد و در توبه بسته شود». و خداوند مهربان نیز از ما خواسته است: پیش از آنکه مرگمان فرا برسد، از اموال خود در راه خدا انفاق کنیم و اعمالی نیکو برای روزهای سخت مرگ و ناتوانی پیش بفرستیم. چرا که اگر اهل انفاق نباشیم و در دنیا دست نیازمندان را نگیریم، در آخرت نیز کسی از ما دستگیری نمیکند.
اخلاص در انفاق
از مهمترین شرایط انفاق، «اخلاص» است. یعنی آنچه میبخشیم، باید فقط برای خدا و نیت ما تنها رضایت او باشد. وقتی انفاق میکنیم، نباید از کسی توقع مدح داشته باشیم؛ چراکه اگر این توقع در کار بیاید، انفاق، دیگر در راه خدا نیست و نباید منتظر پاداش و گشایش و آمرزش بود. و چنانچه نیت ما برای خدا خالص باشد، خداوند چنان اجری به ما میدهد که در باورمان نگنجد و هر چه اخلاص بیشتر باشد، شایستگی برای پاداش هم بیشتر میشود.
انفاق از مال حلال
مالی که در راه خدا انفاق میشود، باید از حلال باشد. اگر مال از حلال نباشد، یعنی شرط انفاق موجود نیست و این عمل از ما پذیرفته نمیشود و ما را سودی نمیبخشد و در حقیقت، از کاری که انجام دادهایم، چیزی به دست نمیآوریم.
به دست خدا
در قرآن مجید آمده است: «هرگز به حقیقت نیکوکاری نمیرسید، مگر آنکه از آنچه دوست میدارید، انفاق کنید». چون انفاق در راه خداوند است و به دست او میرسد، پسندیده است از بهترین چیزهایی باشد که در اختیار داریم. چیزهایی که شایستگی هدیه کردن به پروردگارمان را داشته باشد.
نیازمند واسطهای جهت خیر و برکت
چنانچه خداوند بر ما منت نهد، توفیق انفاق را نصیب ما میکند. مبادا با منت و آزار، عمل نیک خود را فاسد و باطل کنیم و بندگان محبوب و آبرودار خداوند را برنجانیم. باید برای کمک به نیازمندان، راهی در پیش گیریم که آبروی آنها حفظ شود.
در حقیقت، آنان بر ما حق دارند؛ چراکه واسطهای برای رحمت و خیر و برکت رساندن به ما شدهاند. چون ما اندکی از مال بیارزش دنیا را دادهایم و در برابر، رضای خدا و پاداش فراوان او را به دست آوردهایم.
گام اول، احسان با پدر و مادر
در اسلام نیکی به پدر و مادر، بسیار سفارش شده است. آنان سرچشمه نیکی و احسان هستند و زلال نیکی از چشمه وجود آنان به دل ما راه یافته است. پس در این روز نیکی کردن را از نیکی به پدر و مادر آغاز کنیم. بیایید امروز که روز احسان و نیکوکاری است، به دیدن آنها برویم و نیازشان را پیش از آنکه به زبان آورند، برآورده کنیم. بیایید از امروز قدر آنها را بیشتر بدانیم و برایشان دعا کنیم که «بار خدایا پدر و مادرهای ما را رحمت کن؛ همچنان که در حال طفولیت ما را پروراندند.»
احسان به خویشان و همسایگان
در اسلام، درباره صله رحم و به جای آوردن حقوق خویشان و نزدیکان سفارش بسیار شده است. در روایات آمده است: هر که صله رحم به جا آورد، خدا او را به رحمت خود وصل میکند و اعمال او را قبول میکند. اگرچه به سلام کردنی و نیکو جواب سلام دادنی باشد. پیامبر عظیم الشأن اسلام نیز در این باره فرمودهاند: «برای کسی که صله رحم کند، من ضامنم که خدا او را دوست دارد، روزیاش فراخ، عمرش را زیاد و او را به بهشت وارد کند».
همچنین در روایات و احادیث، احسان و نیکی به همسایه و رعایت احوال آنان، تأکید فراوان شده است پیامبر صلیاللهعلیهوآله در حق همسایه چنین فرمودند: «به درستی که ایمان ندارد، کسی که شب سیر بخوابد و همسایه مسلمانش گرسنه باشد». و حضرت صادق علیهالسلام نیز در اینباره فرمودند: «صله رحم کردن و با همسایههانیکویی کردن، خانهها را آباد و عمرها را زیاد میکند.»
احسان به یتیمان
در قرآن مجید، درباره حفظ اموال یتیم، محبت نمودن به او و نیز تربیت او سفارش بسیار شده است پس چه نیکوست که در این روز، از احوال یتیمان خبر بگیریم، به آنان مهر بورزیم و از حقوق آنان حمایت کنیم.
احسان به مساکین
مسکین به کسی گفته میشود که در مرتبه شدیدی از نیازمندی قرار دارد؛ مانند کسی که زمینگیر شده و به فقر و تهی دستی گرفتار گشته و راه در آمدی برای او نیست. قرآن مجید رعایت حال مساکین را واجب دانسته و رسیدگی به امور آنان را جزئی از عبادت حق به حساب آورده و ما را هشدار داده است، چنانچه به اطعام مساکین مبادرت نورزیم، عذاب سختی بر ما مسلط خواهد شد. پس این روز را غنیمت بشماریم و با مال و دارایی خود، هر چند اندک، به یاری مساکین و نیازمندان شتابیم و با حفظ آبرویشان در رفع مشکلات آنان تلاش نماییم.
روایات
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
ـ زیر بنای اساسی عقل پس از ایمان به خدای تعالی، اظهار محبت نسبت به مردم و رساندن خیر به نیکوکار و [حتی] بدکار است.
حضرت علی علیهالسلام میفرمایند:
ـ بخشش بیش از خویشاوندی محبت میآورد.
ـ آنکه پاداش الهی را باور دارد، در بخشش سخاوتمند است.
ـ کسی که حاجت برادر مؤمناش را برآورد، مانند کسی است که همه عمرش را به عبادت گذارنده است.
ـ خودت وصی مال خودت باش. امروز به گونهای عمل کن که دوست داری پس از مرگت عمل کنند.
ـ در دنیا جز برای دو کس خیر نیست؛ یکی گناهکاری که با توبه جبران کند و دیگر نیکوکاری که در کارهای نیکو شتابورزد.
امام صادق علیهالسلام :
نیکوکاری و حسن خلق خانهها را آباد کند و بر عمرها بیفزاید.
ـ هیچ گناهی بزرگتر از گناه کسی نیست که از احسان به محتاج خودداری کند.
ـ بهترین نیکی آن است که به محتاج برسد.
ـ بهترین شکل احسان، بخشش بدون انتظار عوض است.
ـ هرکس به خاطر احسانش منت گذارد، آن را فاسد کرده است.
آیات قرآن
ـ همانا نیکیها، بدیها را میبرد.
ـ نیکی کنید که خداوند نیکوکاران را دوست دارد.
ـ هر کس کار نیکی به جا آورد، ده برابر آن پاداش دارد.
ـ رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است.
ـ خداوند با کسانی است که تقوا پیشه کرده و نیکوکارند.
ـ در نیکیها بر یکدیگرند سبقت جویید.