سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاوران مهدی (عج)
لوگوها


(( نمایشنامه خطبه غدیر ))


  • تاریخ ارسال : شنبه 87/12/10, 3:41 عصر
  • دسته بندی :
  • نویسنده : لیلة القدر

راهیان نور در جبهه های جنوب

شلمچه : منطقه مرزی شلمچه در منتهی الیه غرب خرمشهر واقع شده است . از جنوب و غرب به عراق وصل است و خودش در یک زاویه قائمه ای که بدین شکل ساخته شده ، قرار گرفته است . دشت شلمچه تا عمق خاک عراق ادامه دارد. به ادامه شلمچه در آن طرف مرز، شلمچه عراق می گویند.جزایر مجنون (خیبر)، کانالهای زوجی و پرورش ماهی و نهرهای جاسم و دوعیجی در شلمچه عراق واقع است . محور اصلی تهاجم ارتش عراق به سمت خرمشهر و شرق کارون ، شلمچه بود. عراق توانست با اعزام چندین لشکر مکانیزه ، پیاده و زرهی ، پس از 35 روز جنگ ، خرمشهر را اشغال کند و با عبور از رودخانه کارون ، خود را به جاده آبادان - ماهشهر برساند.

دشمن در سال 1364 به دنبال مشاهده پیشرویهای رزمندگان اسلام ، به فکر ایجاد مانعی غیرقابل عبور برای نیروهای اسلام افتاد. بنابراین پیرو تدابیر پدافندی خود، در شمال جزیره بوارین ، آب زیادی را در زمینی به وسعت 75 کیلومتر مربع رها ساخت . آب گرفتگی فوق توسط کانالی به عرض دو کیلومتر از سمت پاسگاه زید از طریق هورالعظیم تغذیه می شد. عمق آب گرفتگی شلمچه در زمان جنگ با توجه به کنترل آن توسط دشمن حداکثر به یکصد و هفتاد سانتیمتر می رسید که بدین ترتیب دریاچه ای مصنوعی با عمق کم که پیشروی قایق و غواص در آن نیز با مشکلاتی همراه بود، ایجاد کرده بود.
از دیگر مواضع پدافندی دشمن ، کانال زوجی بود؛ کانال دو ردیفه ای به طول تقریبی هشت کیلومتر و عرض چهل متر و شامل دو شاخه بیست متری که به فاصله چهار متر از یکدیگر قرار گرفته اند. کانال زوجی تقریباً شمالی - جنوبی است که از یک طرف به کانال ماهیگیری و از سمت دیگر به اروند متصل می باشد. دژ مرتفعی با مواضع مثلثی شکل ، غرب کانال را بر شرق آن مسلط ساخته است . داخل مثلثیها مواضع دیگری شبیه به مثلث تعبیه شده است . مواضع مثلثی ، پیشرفته ترین طرح پدافندی بود که توسط اسرائیل طرح ریزی و در اختیار صدام قرار داده شد. ایجاد مواضع مثلثی در این نقطه باعث شد که قوت خطوط پدافندی در این منطقه استحکام بیشتری نسبت به تمام خطوط پدافندی عراق داشته باشد.
عملیات کربلای پنج که مهمترین عملیات ایران است در این منطقه انجام شد و ماشین جنگی عراق نابود شده ، یگانهای زیادی از آن منهدم گردیدند و بیش از 45 هزار نفر از عراقیها کشته و زخمی شدند. پس از عملیات کربلای پنج آثار باقیمانده از شهدا در محل یادمان شهدای شلمچه
جمع آوری شد که زیارتگاه میلیونها نفردر طول سالهای اخیر شده است . حضور پرشور مقام معظم رهبری در تاریخ هشتم مهر ماه 1378 در مشهد شهیدان شلمچه ، نورانیت خاصی به این منطقه داد و بنا به دستور معظم له، مقرر شد یادمان شهدای شلمچه و فضاهای مورد نیاز و جاده های ضروری ، طراحی و اجرا شود.
مناطق مهم منطقه عملیاتی کربلای پنج عبارتند از:
- پاسگاه مرزی ایران و عراق در شلمچه در فاصله هفتصد متری یادمان شهدای شلمچه که در عملیات کربلای پنج به سه راهی امام رضا (ع) معروف بود؛
- نقطه اصلی قتلگاه شهدای شلمچه که بنا به دستور مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، بنای یادبودی توسط آستان قدس رضوی در این مکان احداث خواهد شد. ضمن آن که هشت شهید گمنام که توسط کمیته تفحص شهدا به دست آمده اند در این مکان دفن هستند.

هویزه :شهری که در همان ابتدای جنگ تحمیلی مثل خرمشهر صددرصد ویران شد.

شهید حسین علم الهدی و دیگر دانشجویان رزمنده ای که آن روز در هویزه می جنگیدند وقتی در محاصره کامل قرار گرفتند، تا آخرین نفر و قطره خون ایستادگی کردند و به شهادت رسیدند.

اما تا بازپس گیری این نقطه ، بدن مطهرشان مثل آقا و مولایشان امام حسین (ع) روی زمین ماند. پیکر شصت و هفت تن از این شهدا شناسایی گشته و در این منطقه به خاک سپرده شد.

به کربلای هویزه ، شهر شهیدان بی کفن و شهر مظلوم نیزمی گفتند. این شهر توسط آستان قدس رضوی بازسازی گردید.
تنها آثار باقیمانده از شهر، قدمگاه حضرت عباس (ع)، یک ساختمان و مقداری از خرابیهای چند ساختمان است که این قدمگاه اخیراً بازسازی شده ، محل زیارت رزمندگان و مردم گردیده است .

منبع سوراخ شده در نزدیکی قدمگاه و همچنین چند دستگاه تانک منهدم شده دشمن ، کنار رودخانه روی سکو مستقر شده است که آثار دیگری از جنایات عراق است .

دهلاویه : روستایی است در غرب سوسنگرد. خط مقدم رزمندگان ستاد جنگهای نامنظم و محل مجروحیت دکتر مصطفی چمران که منجر به شهادت این سردار سرافراز اسلام گردید.

مدافعان دهلاویه ده روز سرسختانه در برابر دشمن مقاومت کردند تا این که در بیست و چهارم آبان ماه 1359 توان مقاومت باقی نماند و دشمن با اشغال دهلاویه ، خود را به سوسنگرد رساند.

پس از آزادی سوسنگرد چند بار برای آزادی دهلاویه اقدام شد و سرانجام در تاریخ بیست و هفتم شهریور ماه 1360 در عملیاتی به نام آیةا... مدنی (اولین شهید محراب ) دهلاویه آزاد شد.

فکه :یکی از محورهای اصلی تجاوز و حمله ارتش عراق به شمال خوزستان محور فکه بود که با عبور از این محور، توانست خود را تا کنار رودخانه کرخه نزدیک جاده اهواز ـ اندیمشک برساند.
منطقه عمومی فکه ، رملی و سرزمین شنهای روان است .

وقتی فکه سقوط کرد، نیروهای پاسگاههای جنوب فکه محاصره شدند و با زدن به بیابان، عقب نشینی کردند. اما عده ای در هنگام عقب نشینی راه را گم کرده و در اثر تشنگی شهید شدند.


در سه عملیات فتح المبین ، طریق القدس و والفجر مقدماتی ، با عبور از رملها به دشمن حمله شد که در دو عملیات اول این مسأله رمز موفقیت بود. اما عملیات والفجر مقدماتی ، خاطره تلخی را در پی داشت . این زمین علاوه بر آن که مشهد تعداد قابل توجهی از رزمندگان اسلام است ، شاهد شهادت فرمانده بزرگ جنگ ، حاج حسن باقری و مجید بقایی بوده است.
پس از آتش بس و پایان جنگ تحمیلی، کمیته تفحص شهدا در این منطقه مستقر گردید و پیکر شهدای زیادی را کشف نمود.

در این منطقه تمامی موانع ، میادین مین و استحکاماتی که توسط دشمن احداث گردیده بود باقی است و هم اکنون مورد بازدید کاروانهای راهیان نور قرار می گیرد.
سید شهیدان اهل قلم ، "سید مرتضی آوینی" هنگام ضبط برنامه " روایت فتح" از محل شهادت یکصد و سی شهید عملیات والفجر مقدماتی ، در این منطقه با مین برخورد نمود و به همراه مهندس یزدان پرست به درجه رفیع شهادت نایل گردید. همچنین فرمانده تفحص شهدای لشکر 27 محمد رسول ا... (ص)، سردار شهید محمودوند پس از هفت سال تلاش شبانه روزی در منطقه فکه و به دست آوردن صدها شهید مفقود، عاقبت بر اثر برخورد با مین در بیست و دوم فروردین 1379 به خیل کاروان شهدا پیوست . محل شهادت این سه شهید در یازده کیلومتری فکه و نزدیکی پاسگاه طاووسیه است .


لطفا به اشتراک بزارید تا همه استفاده کنند

  ارسال به نت ایران   محبوب کن - فیس نما     ارسال به کلوب   افسران   ارسال به افسران ولایت     شبکه اجتمایی سنگریها  


تبلیغات