(( نمایشنامه خطبه غدیر ))
جوسازی رسانه های بیگانه درباره اعلام عید فطر توسط ولی امر مسلمین به مانند هرساله توطئه آنان را با شکست روبرو کرده و شرکت گسترده مردم در عید فطر مجالی برای حاشیه پردازی درباره این واقعه بزرگ را نداد.
به گزارش جهان، همان گونه که در متون روایی و فقهی آمده است رویت اول و آخر هر ماه از شئونی است که متعلق به امامان معصوم می باشد و در زمان غیبت امام و بر پایه نظریه ولایت فقیه که جایگاهی با خصوصیات تالی تلو معصوم به شمار می رود این امر از موارد مختصه ولی فقیه جامع شرایط و حاکم اسلامی است. و در این میان نظرات فقهی مراجع عظام تقلید با توجه به اداره کشور و زعامت امور مسلمین توسط ولی فقیه تنها برای خود آنان حجت بوده و اعلام آن به مقلدان هیچ حجیتی ندارد.
عید فطر صحنه ای از قیامت
حضرت علی (ع) به مناسبت عید فطر خطبه ای قرائت کرده و در آن ، این روز را به قیامت تشبیه فرموده است :
ای مردم! این روز شما ، روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مأیوس و نا امید می گردند.
دنیا محل مسابقه است و آخرت زمان اجر گرفتن، بهشت جایزه برندگان این مسابقه و جهنم جزای بازماندگان است .
(عید فطر) شبیه ترین روز به روز قیامت است. - چون در قیامت عده ای که زیان کارند ، تأسف می خوردند و غضبناک می گردند و عده ای که نیکوکارند رستگار و متنعم به نعمت های الهی می شوند .
وقتی از منازلتان برای خواندن نماز عید خارج می شوید ، به یاد آورید زمانی را که از منزل بدن خود خارج شده و به سوی خدای خود خواهید رفت . وقتی در جایگاه نماز خود می ایستید به یاد آورید زمانی را که در محضر عدل الهی می ایستید و از شما حسابرسی می کنند. وقتی از نماز به منازلتان بر می گردید به یاد آورید زمانی را که به منازل خود در بهشت خواهید رفت .
ای بندگان خدا! کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد: "هان! بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه باقی ایام را بگذرانید ."
روز عید فطری، امام حسن مجتبی علیه السلام مردی را سرگرم بازی و خنده دیدند، به اصحاب خویش روی کرده، فرمودند:
"خداوند ماه مبارک رمضان را میدانی ساخته تا بندگانش در آن به مسابقه عبادت و طاعت بپردازند. در این مسابقه روهی پیشی گرفتند، برنده شدند و رستگار گشتند، و گروهی پس افتادند، باختند و جز خسارت حاصلی نبردند. پس شگفتا! گفت از کسانی که در چنین روزی – که نیکوکاران و بلندهمتان پاداش و جایزه میگیرند و مقصران و سست همتان خسران میبینند – چنین به خنده و بازی سرگرم باشد."
از جمله لیالی شریفه شب عید فطر می باشد و در فضیلت و ثواب عبادت و احیای آن احادیث بسیار وارد شده و روایت شده است که آن شب کمتر از شب قدر نیست. برای درک این شب عزیز انجام اعمالی از ائمه علیهم السلام به ما سفارش شده است :
1- در هنگام غروب آفتاب غسل انجام شود .
2- آن شب به نماز، دعا، استغفار، درخواست از حق تعالی و بیتوته در مسجد احیا گردد.
حاضرم همه دنیا را با یه لحظه لذت مناجات با خدا عوض نکنم
7 میلیارد جمعیت کره زمین
حدود 80 میلیون جمعیت ایران
احتمالا 2.5 میلیون جمعیت فارس
خدا گفت من این چند تا رو میخوام بیان تو مجلس اهل بیتم.
حالا این آدما دور هم جمع میشن طوری میشه که وقتی حتی یه آدم بی دین وارد مجلس میشه
این نورانیت رو (نه با چشم دل )جدا با چشم سر میبینه
جّو انقدر قشنگه که میفهمی وقتی میگن اهالی بهشت به بهجت میرسن یعنی چی
اون جا دوست داری فقط آروم ، بشینی هیچ کاری نکنی(اونایی که رفتن اعتکاف؛مثل اعتکافه)
از چیه اون جا بگم؟
چیه جوری میتونم بگم اون جا هوای دل آدم خوبه؟
نمیتونم بگم چقدر اون جا اگه با اخلاص می اومدی (خوب مجلس اهل بیته دیگه ) چی بهت میدادن؟
موقع برگشت اگه یه کم درونتو آروم می کردی می تونستی بالهای فرشتهها رو زیر پات حس کنی(بدون مبالغه)
اون موقع آرزو میکردی که کاشکی بچه بودی و یه دفعه میزدی زیر گریه و پاهات رو میزدی زمین و جیغ میزدی که مامان 5 دقیقه دیگه فقط 5 دقیقه دیگه بذار این جا بمونم
ولی حیف دیگه بزرگ شدیم(اه) میگن باید عاقل باشی
ولی اون جا که میری تنها جایی هست که بهت اجازه میدن مثل بچهها گریه کنی و مثل بچهها دوست داشته بشی و مثل بچهها کسایی که در حقت بدی کردن رو ببخشی….
حدیث قدسی:اگر بنده که از من رو برگردوند میدونست من چه قدر دوستش دارم از خوشحالی میمرد!!!!!!!
(دقت:نگفته بندههای خوبم نگفته اولیائم نگفته شهدام.)
http://www.rahpouyan.com/monasebat/88/ramazan/report.asp
رییس اداره تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی:
برنامهریزی دقیق با رویکرد تعمیق باورهای دینی
ویژگی مراسم شبهای قدر امسال خواهد بود
کلیه صحنها و رواق هایی که محل زیارت نیستند در شب های قدر مفروش و قابل استفاده اند ضمن اینکه صدای مراسم نیز در تمام صحنها پخش خواهد شد و تصویر مراسم نیز در صحنهای جمهوری، جامع، رضوی، غدیر کوثر و هدایت قابل مشاهده است؛ همچنین مراسم به طور زنده از شبکه خراسان رضوی و با نیم ساعت تاخیر از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.
در شب های نوزده ماه مبارک رمضان مراسم از ساعت 20 با تلاوت قرآن توسط قاری بین المللی سید جواد سادات فاطمی آغاز خواهد شد. در ساعت 20:30 تفسیر قرآن کریم توسط حجت الاسلام قرائتی صورت میگیرد و دعای جوشن کبیر از ساعت 21 تا 23 توسط غلامرضا زاده و عباس حیدر زاده خوانده می شود. وی در ادامه افزود: مراسم سوگواری و سینه زنی ضربت خوردن حضرت علی(ع) توسط حیدرزاده از ساعت 11 تا 11:30 شب برگزار می گردد. مراسم سخنرانی و قرآن به سر نیز توسط حجت اسلام صدیقی و با مداحی ماهرخسار و غلامرضا زاده ساعت 23:30 آغاز خواهد شد. رییس اداره تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در تشریح برنامههای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان اظهار داشت: قرآن در ساعت 20 توسط جواد پناهی قرائت می شود و دراین شب به جای تفسیر قرآن کریم به مناسبت شهادت حضرت علی(ع) مناجات ایشان در مسجد کوفه توسط اسلامی فر قرائت می شود؛ قرائت دعای جوشن کبیر و مراسم سینه زنی نیز توسط رضا نبوی انجام خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: مراسم قرآن به سر و سخنرانی نیز توسط حجت الاسلام دکتر رفیعی و با مداحی ماهرخسار و رضا انصاریان انجام میگیرد و به علت هم زمانی با شب جمعه نیز دعای پر فیض دعای کمیل با نیم ساعت تاخیر در همان مکان قرائت می شود. حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه قرائت قرآن شب بیست و سوم نیز ساعت 20 خواهد بود، افزود: پس از قرآن دعای افتتاح خوانده خواهد شد و تفسیر قرآن کریم توسط حجت الاسلام قرائتی نیز ساعت 20:30 آغاز می شود. پس از آن دعای جوشن کبیر به وسیله رضا زین العابدین قرائت می شود و سپس مراسم سوگواری و سینه زنی توسط سید مهدی رضایی اجرا خواهد شد؛ مراسم قرآن به سر و سخنرانی توسط حجت الاسلام سید آبادی و بامداحی رضا انصاریان و محمد عطاپور نیز برگزار میگردد.
آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) در اطلاعیه خود آورده است: مراسم احیاء شب نوزدهم ماه مبارک رمضان توسط حجتالاسلام علیرضا پناهیان و با سخنرانی دکتر رفیعی شب بیستو یکم با سخنرانی حجتالاسلام علیرضا پناهیان و مراسم احیاء توسط حجتالاسلام اعرافی و در شب بیست و سوم حجتالاسلام محمدپور سخنرانی خواهد کرد و حجتالاسلام رفیعی هم مراسم شب احیا را برگزار میکنند.
در مراسمات شبهای قدر حرم مطهر که از ساعت 21 آغاز و تا ساعت 3 بامداد ادامه خواهد داشت، آیتالله سبحانی در مسجد اعظم مراسم نماز قضاء اقامه خواهد کرد.
خبرگزاری فارس: روابط عمومی مصلای بزرگ امام خمینی (ره) اعلام کرد مراسم احیای قدر، در مصلای تهران برگزار خواهد شد.
وقتی پسر ملجم حضرت را ضربه زد، امام حسن علیه السلام گریان بر او درآمد، امام پرسید: « پسرم چرا گریه میکنی؟"
امام حسن علیه السلام پاسخ داد: "چرا نگریم که تو در نخستین روز آن جهان و آخرین روز این جهانی" ، حضرت فرمود: " پسرم! چهار چیز را به تو میگویم که به خاطر بسپار و به کار دار، و چهار چیز را اگر انجام ندهی، اندک زیانی به تو نمیرساند."
و اما آنهایی که باید به کار بندی:
1- خرد برترین توانگری است .
2- بدترین تهیدستی نادانی است .
3- خودبینی، وحشتناک ترین وحشت است .
4- خوش خوئی گرامی ترین حسب می باشد.
و اما چهار خصلتی که باید از آن پرهیز نمایی:
1- از دوستی با احمق که او خواهد ترا سود رساند لیکن به زیانت کشاند.
2- از دوستی با دروغگو که دور را به تو نزدیک و نزدیک را دور نماید.
3- از دوستی با بخیل که چیزی را که بدان سخت نیازمندی از تو دریغ میدارد.
4- از دوستی با تبهکار که تو را به هنگام سود خود میفروشد.(1)
و نیز آوردهاند که وقتی امیرالمؤمنین ضربت خورد، برای امام حسن و امام حسین علیهماالسلام اینگونه وصیت فرمود:
شما را سفارش میکنم به ترسیدن از خدا، و این که دنیا را نخواهید هر چند دنیا در پی شما بیاید. دریغ مخورید بر چیزی، از آن که به دستتان نیاید. حق را بگویید، برای پاداش - آن جهان - کار کنید ، با ستمکار در پیکار باشید و ستمدیده را یاری کنید .
شما و همه فرزندان و خویشانم و آن کسانی که نامه من به ایشان رسد را ، سفارش میکنم به ترس از خدا و آراستن کارها، آشتی با یکدیگر ، که من از جد شما شنیدم که فرمود: «آشتی دادن میان مردمان بهتر است از نماز و روزه سالیان.»
خدا را ! خدا را! درباره یتیمان، آنان را گاه گرسنه و گاه سیر مدارید، و نزد خود ضایعشان مگذارید.
خدا را! خدا را! همسایگان را بپایید که سفارش شده پیامبر شمایند و پیوسته درباره آنان سفارش می فرمود چندان که گمان بردیم برای آنان ارثی معین خواهد کرد .
خدا را! خدا را! درباره قرآن، مبادا دیگری بر شما پیشی گیرد در رفتار به احکام آن.
خدا را! خدا را! درباره نماز، که نماز ستون دین شماست.
خدا را! خدا را! در حق خانه پروردگارتان، آن را خالی مگذارید، تا آنجا که در این جهان ماندگارید، که اگر - حرمت - آن را حفظ ننمایید به عذاب خدا گرفتار شوید .
خدا را! خدا را! درباره جهاد در راه خدا. درباره مالتان، جانتان و زبانتان!
بر شما باد به یگدیگر پیوستن و به هم بخشیدن. مبادا از هم روی بگردانید و پیوند هم را بگسلانید.
آمادگی برای محرومیتها
ولایت اهل بیت و دلباختگی به این خاندان بدون آمادگی برای رنج و محنتها و با گریختن از انواع محرومیتها امکانپذیر نخواهد بود، زیرا:
حقیقی بودن علاقه درونی شخص، هنگامی نمایان میشود که فرد مورد امتحان قرار گیرد و حوادثی تلخ و ناراحتکننده در زندگی انسان رخ نماید، آن گاه است که دوستان حقیقی از دوستان مجازی جدا میگردند و گرنه در هنگام راحتی و آسایش هر کسی میتواند ادعای دوستی اهل بیت علیهم السلام را داشته باشد. آری راه عشق، راهی بس دشوار و رنجآور و بلاخیز است. عاشق صادق هرگز از رنج و بلای در راه دوست نمیترسد بلکه با شوق و رغبتبه استقبال آن میشتابد. امام علی علیه السلام میفرماید: «من تولانا فلیلبس للمحن اهابا; هر کس ما اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله را دوستبدارد باید برای محنتها پوستی دیگر بپوشد.» کنایه از اینکه آماده انواع بلاها و مشکلات باشد.
هر که در این بزم مقربتر است/جام بلا بیشترش میدهند
جاننثاری و فداکاری با تمام وجود از علامتهای عشاق حقیقی اهل بیت علیهم السلام است و آنان رنجها و بلاهایی در طریق عشق به اهل بیت علیهم السلام با کمال میل، همچون لذتبخشترین جرعهها سر میکشند.
عاشق صادق برای اینکه با معشوق خود همنشین شود باید هستی خویش را در اختیار محبوب بگذارد و خود را از تمام محبتها و تعلقات دیگر رها سازد. به گفته حافظ:
بحری استبحر عشق که هیچش کناره نیست/آنجا جز آنکه جان بسپارند، چارهنیست
باید در راه ولایت و محبت اهل بیتسختیها و رنجها را تحمل کرد و دم بر نیاورد و باید خون دل خورد و هیچ نگفت و این یکی از بارزترین نشانههای مهم شیفتگان اهل بیت علیهم السلام میباشد. امیرمؤمنان علیه السلام در سخنی دیگر فرمود: «من احبنا اهل البیت فلیستعد للفقر جلبابا; هر کس ما اهل بیت را دوستبدارد پس باید فقر و محرومیتها را چونان لباس رویین بپذیرد.»
حتی در کلمات مولای متقیان نکاتی دیده میشود که آن حضرت عشق به اهل بیت علیهم السلام به ویژه دوستی خودش را برای اکثر مردم غیر قابل تحمل میداند و میفرماید: «لو احبنی جبل لتهافت; اگر کوهی مرا دوستبدارد درهم فرو میریزد.» یعنی محرومیتها و مشکلات و بلاها به سرعتبه سراغ او میآید و این سرنوشت در انتظار تمام پرهیزکاران و برگزیدگان و یاران حقیقی اهل بیت علیه السلام است.
چرا مردم علی علیه السلام را رها کردند؟
سؤال: با توجه به اینکه مردم میدانستند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله امام علی علیه السلام را برای جانشینی خود انتخاب کرده، چرا حضرت علی علیه السلام را رها کردند و یار و یاور دیگر خلفاء شدند؟ (1)
پاسخ:
1. وجود هوای نفس
صرف دانستن غصب ولایت از طرف خلفاء نمیتواند مردم را از خلفاء دور کند؛ زیرا خیلی وقتها انسان میداند که تکلیف و راه و روش رسیدن به معبود چیست، اما در عین حال به تکلیفش عمل نمیکند یا اینکه میداند شایستگی فلان سمت و مقام را ندارد و لیاقت و شایستگی از آن دیگری است، ولی با دهها حیله و تزویر و ... حق او را غصب میکند؛ چنان که خود خلفاء میدانستند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روز غدیر حضرت علی علیه السلام را برای جانشینی خود معرفی کرده است و تبریکات عمر را در قالب واژه : بخّ بخّ لک یا علی ... [1] ضبط کردهاند یا اینکه عمر در بارة بیعت با ابابکر میگوید: بیعت با ابابکر کاری بیرویه و اتفاقی و بدون تدبیر بود ... پس هر کس این اشتباه را بکند، او را بکشید! [2] ولی با این حال منصب و مقام خلافت را از او گرفتند.
بنابراین، به همان دلیلی که خلفاء حق علی علیه السلام را غصب کردند، با آنکه میدانستند خلافت حق علی علیه السلام است، بعضی از مردم هم با اینکه میدانستند خلفاء غاصب حق علی علیه السلام میباشند، در زیر بیرق غاصبان رفتند.
ابو حامد محمد بن محمد غزالی از علماء بزرگ اهل سنت مینویسد: «همه اجماع و اتفاق بر متن حدیث دارند که در خطبة روز غدیرخم، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: هر کس من مولا و آقای او هستم، بعد از من علی مولی و آقای اوست. عمر فوری مبادرت به تظاهر کرد و تبریکات لازمه را در ضمن بخّ بخّ لک یا علی تقدیم کرد. پس نفس اماره بر آنان غلبه کرد و حب ریاست و جاهطلبی عواطف و مزایای انسانیت را از آنها سلب کرد و در سقیفه به خلیفه تراشی پرداختند و جام شراب هوای نفسانی را نوشیدند و به قهقرا برگشتند، قرآن را پشت سر انداختند و احکام و سنت پیامبر را ملعبة خود کردند.
بعد اشاره میکند به جریان مخالفت کردن عمر از آوردن قلم و کاغذ برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که نشان میدهد آنهایی که بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله با فرمایش آن حضرت مخالفت کردند، کار تازهای نکردند.
در زمان خود پیامبر صلی الله علیه و آله هم مخالفتها کرده بودند، مثل: مخالفت از حضور در لشکر اسامه و ... سپس غزالی مینویسد: دین را به دنیا فروختند و چه زشت معاملهای کردند... . [3]
2. عدالت خواهی علی علیه السلام
بسیاری از مردم تحمل عدالت و عدالت خواهی علی علیه السلام را نداشتند؛ چرا که عدة زیادی از آنها رشد یافته در جامعه تبعیضی بودند و میدانستند با حاکمیت علی علیه السلام راه منافع نامشروع آنها بسته خواهد شد.
در احتجاج طبرسی آمده است: «... امام علی علیه السلام فرمود: حالا که اقرار کردید و گفتار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای شما آشکار شد، از خدای یکتا بپرهیزید! ... حق را به اهل آن رد کنید و پیرو سنت پیامبر شوید! ... پس خلافت را به کسی که شایسته آن است بسپارید که حق اوست... .به وسیلة چشم و ابرو با یکدیگر رمزهایی رد و بدل کردند و به مشورت پرداختند و بالاخره گفتند: ما مقام و موقعیت او را منکر نیستیم. او از همه شایستهتر به خلافت است، ولی مردی است که هیچ کس را بر دیگری برتری نمیدهد. اگر او به خلافت برسد، شما و دیگران را به یک چشم نگاه میکند و برای او مساوی و برابرید؛ اما اگر عثمان به خلافت برسد، خواستة شما بر آورده است. او آنچه که شما تمایل دارید، انجام میدهد و خلافت را به عثمان واگذار کردند. [4]