(( نمایشنامه خطبه غدیر ))
رژه یگان های نمونه در شیراز / سرآغازی برای هفته دفاع مقدس
سرهنگ پاسدار عباس حمیدی فرمانده بسیج ناحیه مقاومت شیراز:
هفته دفاع مقدس یادآور استقامت و پایداری ملت ایران است
و حماسه بزرگی که یکی از ماندگارترین موفقیت های ملت ایران در تاریخ خواهد بود
قصه امشب من صنعت شعری نداره مثله من تو غصه ها کم میاره
ز شرار دل میسوزم ز تمامی وجود بسم رب الشهدا یکی بود و یکی نبود
یکی بود یکی نبود زیره گنبد کبود روزایه جبهه و جنگ ،روزایه قشنگی بود
روزایه قشنگی بود روزایه سخت جدایی کاشکی جنگ تموم نمی شد میشدیم کربلایی
توی جنگ وجبهه ها یه بچه کوچیک بودم نبودم جبهه ولی من به اونا نزدیک بودم
فرازی از وصیت نامه امام خمینی (رض ) :
و وصیت من به نویسندگان و گویندگان و روشنفکران و اشکالتراشان و صاحبعقدگان آن است که به جای آنکه وقت خود را در خلاف مسیر جمهوری اسلامی صرف کنید و هرچه توان دارید در بدبینی و بدخواهی و بدگویی از مجلس و دولت و سایر خدمتگزاران به کار برید، و با این عمل کشور خود را به سوی ابرقدرتها سوق دهید، با خدای خود یک شب خلوت کنید و اگر به خداوند عقیده ندارید با وجدان خود خلوت کنید و انگیزة باطنی خود را که بسیار میشود خود انسانها از آن بیخبرند بررسی کنید، ببینید آیا با کدام معیار و با چه انصاف خون این جوانان قلم قلم شده را در جبههها و در شهرها نادیده میگیرید و با ملتی که میخواهد از زیر بار ستمگران و غارتگران خارجی و داخلی خارج شود و استقلال و آزادی را با جان خود و فرزندان عزیز خود به دست آورده و با فداکاری میخواهد آن را حفظ کند، به جنگ اعصاب برخاستهاید و به اختلافانگیزی و توطئههای خائنانه دامن میزنید و راه را برای مستکبران و ستمگران باز میکنید. آیا بهتر نیست که با فکر و قلم و بیان خود دولت و مجلس و ملت را راهنمایی برای حفظ میهن خود نمایید؟ آیا سزاوار نیست که به این ملت مظلوم محروم کمک کنید و با یاری خود حکومت اسلامی را استقرار دهید؟ آیا این مجلس و رئیس جمهور و دولت و قوة قضایی را از آنچه در زمان رژیم سابق بود بدتر میدانید؟ آیا از یاد بردهاید ستمهایی که آن رژیم لعنتی بر این ملت مظلوم بیپناه روا میداشت؟ آیا نمیدانید که کشور اسلامی در آن زمان یک پایگاه نظامی برای امریکا بود و با آن عمل یک مستعمره میکردند و از مجلس تا دولت و قوای نظامی در قبضة آنان بود و مستشاران و صنعتگران و متخصصان آنان با این ملت و ذخائر آن چه میکردند؟ آیا اشاعة فحشا در سراسر کشور و مراکز فساد، از عشرتکدهها و قمارخانهها و میخانهها و مغازههای مشروبفروشی و سینماها و دیگر مراکز که هر یک برای تباه کردن نسل جوان عاملی بزرگ بود، از خاطرتان محو شده؟ آیا رسانههای گروهی و مجلات سراسر فسادانگیز و روزنامههای آن رژیم را به دست فراموشی سپردهاید؟ و اکنون که از آن بازارهای فساد اثری نیست، برای آنکه در چند دادگاه، یا چند جوان که شاید اکثر از گروههای منحرف نفوذ کرده و برای بدنام نمودن اسلام و جمهوری اسلامی کارهای انحرافی انجام میدهند، و کشتن عدهای که مفسد فیالارض هستند و قیام بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی میکنند شما را به فریاد درآورده، و با کسانی که با صراحت اسلام را محکوم میکنند و بر ضد آن قیام مسلحانه یا قیام با قلم و زبان که أسفناکتر از قیام مسلحانه است، نمودهاند پیوند میکنید و دست برادری میدهید؛ و آنان را که خداوند مهدورالدم فرموده نور چشم میخوانید، و در کنار بازیگرانی که فاجعة چهارده اسفند را برپا کردند و جوانان بیگناه را با ضرب و شتم کوبیدند نشسته و تماشاگر معرکه میشوید، یک عمل اسلامی و اخلاقی است! و عمل دولت و قوة قضاییه که معاندین و منحرفین و ملحدین را به جزای اعمال خویش میرسانند، شما را به فریاد درآورده و داد مظلومیت میزنید؟ من برای شما برادران که از سوابقتان تا حدی مطلع و علاقهمند به بعضی از شما هستم متأسف هستم، نه برای آنان که اشراری بودند در لباس خیرخواهی و گرگهایی در پوشش چوپان و بازیگرانی بودند که همه را به باد بازی و مسخره گرفته و در صدد تباهکردن کشور و ملت و خدمتگزاری به یکی از دو قطب چپاولگر بودند ـ آنان که با دست پلید خود جوانان و مردان ارزشمند و علمای مربی جامعه را شهید نمودند و به کودکان مظلوم مسلمانان رحم نکردند، خود را در جامعه رسوا و در پیشگاه خداوند قهار مخذول نمودند و راه بازگشت ندارند که شیطانِ نفس اماره بر آنان حکومت میکند.
این عکس ها را ببین
به خودت بگو ... با حرفت ، سخنت ، نوشته ات ،با عملت
شریک با قاتلان مدافعان اسلامی؟؟
یا نه؟؟
خواستار انتقام خون آنها...؟؟؟و دفاع از اسلام هستی؟؟...
متاسفم که خیلی از ماها با اعمال و رفتارمان، گاهی با سکوتمان و حتی بعضی از ما با بلندگو شدن برای صحبت های آنها مهر تایید به رفتار جنایتکاران می زنیم و به طریقی شریک در اعمال آنها می شویم...
در روز قیامت صدا مىزنند کجایند ظالمین و کجایند همکاران ظالمین حتى آنان که براى آنها دفتر و قلم فراهم کردند، که همه آنها با هم وارد دوزخ مىگردند...
رسول اکرم صلى الله علیه وآله فرمودند:
«هرگاه گناهى در زمین پدیدار شود آنکس که در کنار گناه ناظر و حاضر است ولى از آن متنفر مىباشد مانند کسى است که از آن گناه غایب است. و کسى که از گناه غایب (و دور) است ولى به آن خشنود و راضى است مانند کسى است که در انجام آن گناه حاضر و شریک است.»
سایتهای بسیج و دفاع مقدس
بسیج ، دارالقرآن ، تصویر ، اسوه ، دانستنیها ، مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری بسیج ، شهید بهشتی ، سایت بسیج سازندگی(خانه خورشید) ، خرمشهر ، خط سبز ، افق ، صبح صادق ، راهیان نور ، بسیج سازندگی ، بسیج اساتید ، بسیج جامعه پزشکی ، بسیج دانش آموزی ، بسیج ادارات ، بسیج دانشجویی ، پایگاه جشنواره بسیج ، رهپویان وصال شیراز ، راهیان (صیاد شیرازی) ، مرکز فرهنگی راهیان نور ، پایگاه اطلاع رسانی شهید سید مرتضی آوینی ، شهید دکتر چمران ، فراهنگ ، پایگاه اطلاع رسانی شهید آوینی ، کتابخانه تخصصی جنگ ،خبرگزاری بسیج ، حماسه ، بنیاد قرآن سپاه ، بصیرت ، انجمن تئاتر دفاع مقدس ، بسیج جامعه مهندسین ، پایگاه اطلاع رسانی سپاه ، ساجد ، طوبی ، غدیر ، عملیات روانی ، موسسه مالی و اعتباری مهر ، موسسه تامین اقلام مصرفی بسیجیان ، موسسه خدمات علمی آموزشی رزمندگان اسلام ، موسسه تامین درمان بسیجیان ، سایت قربانیان سلاح های شیمیایی ، نوید شاهد ، سایت امتداد ، بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس ، راویان نور ، ستاد مرکزی راهیان نور ، پایداری ، صبح ، سبک بالان ، امتداد ، فرهنگسرای پایداری(مقاومت) ، خانه خبر ، معروف یاران ( معاونت امر به معروف و نهی از منکر نیروی مقاومت بسیج) ، پایگاه اطلاع رسانی سراج اندیشه ، سازمان بسیج فرهنگیان ، بسیج منطقه تهران
وبلاگ
راهیان نور ، سبکبالان ، شهدای گمنام ، افق های روشن ، مجاهد مجازی ، خورشید خیبر ، شهدای استان چهارمحال بختیاری ، طلوع 86 ، تا انتهای حضور ، مردان خورشید ، چفیه ، حاج احمد متوسلیان ، پایگاه مقاومت امام موسی بن جعفر علیه السلام ، شاخه گلی برای شهید ، شلمچه ، زندگی با شهدا ، وبلاگ شهید مهندس مهدی باکری، پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی ، بسیج ، اتحاد اسلامی ، منجی ، مدرسه عشق ، شهید حاج احمد کاظمی ، جهاد مجازی ، کاریکاتوریست مجازی
سایتهای دفاع مقدس
فرمایش رهبر انقلاب درباره تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر 5 شهید گمنام در دانشگاه امیرکبیر
بسمه تعالی
شهیدان، جوانانِ مؤمن و فداکاری بودند که برای دفاع از کشور و ملت، در برابر متجاوزان به این آب و خاک جان خود را در کف دست گرفته و با نام و یاد خدا به میدان نبرد قدم نهادند. ملت ما و بویژه جوانان امروز مدیون شهیدانند. از خود گذشتگی آن پاکبازان بود که اسلام و استقلال و آزادی را به ملت ایران هدیه کرد و ادای حق بزرگ آنان و تکریم یاد و نام آنان نشانهی وفاداری به ارزشهای والاست. سلام خدا بر آنان ...سیّدعلی خامنهای
شلمچه : منطقه مرزی شلمچه در منتهی الیه غرب خرمشهر واقع شده است . از جنوب و غرب به عراق وصل است و خودش در یک زاویه قائمه ای که بدین شکل ساخته شده ، قرار گرفته است . دشت شلمچه تا عمق خاک عراق ادامه دارد. به ادامه شلمچه در آن طرف مرز، شلمچه عراق می گویند.جزایر مجنون (خیبر)، کانالهای زوجی و پرورش ماهی و نهرهای جاسم و دوعیجی در شلمچه عراق واقع است . محور اصلی تهاجم ارتش عراق به سمت خرمشهر و شرق کارون ، شلمچه بود. عراق توانست با اعزام چندین لشکر مکانیزه ، پیاده و زرهی ، پس از 35 روز جنگ ، خرمشهر را اشغال کند و با عبور از رودخانه کارون ، خود را به جاده آبادان - ماهشهر برساند.
دشمن در سال 1364 به دنبال مشاهده پیشرویهای رزمندگان اسلام ، به فکر ایجاد مانعی غیرقابل عبور برای نیروهای اسلام افتاد. بنابراین پیرو تدابیر پدافندی خود، در شمال جزیره بوارین ، آب زیادی را در زمینی به وسعت 75 کیلومتر مربع رها ساخت . آب گرفتگی فوق توسط کانالی به عرض دو کیلومتر از سمت پاسگاه زید از طریق هورالعظیم تغذیه می شد. عمق آب گرفتگی شلمچه در زمان جنگ با توجه به کنترل آن توسط دشمن حداکثر به یکصد و هفتاد سانتیمتر می رسید که بدین ترتیب دریاچه ای مصنوعی با عمق کم که پیشروی قایق و غواص در آن نیز با مشکلاتی همراه بود، ایجاد کرده بود.
از دیگر مواضع پدافندی دشمن ، کانال زوجی بود؛ کانال دو ردیفه ای به طول تقریبی هشت کیلومتر و عرض چهل متر و شامل دو شاخه بیست متری که به فاصله چهار متر از یکدیگر قرار گرفته اند. کانال زوجی تقریباً شمالی - جنوبی است که از یک طرف به کانال ماهیگیری و از سمت دیگر به اروند متصل می باشد. دژ مرتفعی با مواضع مثلثی شکل ، غرب کانال را بر شرق آن مسلط ساخته است . داخل مثلثیها مواضع دیگری شبیه به مثلث تعبیه شده است . مواضع مثلثی ، پیشرفته ترین طرح پدافندی بود که توسط اسرائیل طرح ریزی و در اختیار صدام قرار داده شد. ایجاد مواضع مثلثی در این نقطه باعث شد که قوت خطوط پدافندی در این منطقه استحکام بیشتری نسبت به تمام خطوط پدافندی عراق داشته باشد.
عملیات کربلای پنج که مهمترین عملیات ایران است در این منطقه انجام شد و ماشین جنگی عراق نابود شده ، یگانهای زیادی از آن منهدم گردیدند و بیش از 45 هزار نفر از عراقیها کشته و زخمی شدند. پس از عملیات کربلای پنج آثار باقیمانده از شهدا در محل یادمان شهدای شلمچه
جمع آوری شد که زیارتگاه میلیونها نفردر طول سالهای اخیر شده است . حضور پرشور مقام معظم رهبری در تاریخ هشتم مهر ماه 1378 در مشهد شهیدان شلمچه ، نورانیت خاصی به این منطقه داد و بنا به دستور معظم له، مقرر شد یادمان شهدای شلمچه و فضاهای مورد نیاز و جاده های ضروری ، طراحی و اجرا شود.
مناطق مهم منطقه عملیاتی کربلای پنج عبارتند از:
- پاسگاه مرزی ایران و عراق در شلمچه در فاصله هفتصد متری یادمان شهدای شلمچه که در عملیات کربلای پنج به سه راهی امام رضا (ع) معروف بود؛
- نقطه اصلی قتلگاه شهدای شلمچه که بنا به دستور مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، بنای یادبودی توسط آستان قدس رضوی در این مکان احداث خواهد شد. ضمن آن که هشت شهید گمنام که توسط کمیته تفحص شهدا به دست آمده اند در این مکان دفن هستند.
هویزه :شهری که در همان ابتدای جنگ تحمیلی مثل خرمشهر صددرصد ویران شد.
شهید حسین علم الهدی و دیگر دانشجویان رزمنده ای که آن روز در هویزه می جنگیدند وقتی در محاصره کامل قرار گرفتند، تا آخرین نفر و قطره خون ایستادگی کردند و به شهادت رسیدند.
اما تا بازپس گیری این نقطه ، بدن مطهرشان مثل آقا و مولایشان امام حسین (ع) روی زمین ماند. پیکر شصت و هفت تن از این شهدا شناسایی گشته و در این منطقه به خاک سپرده شد.
به کربلای هویزه ، شهر شهیدان بی کفن و شهر مظلوم نیزمی گفتند. این شهر توسط آستان قدس رضوی بازسازی گردید.
تنها آثار باقیمانده از شهر، قدمگاه حضرت عباس (ع)، یک ساختمان و مقداری از خرابیهای چند ساختمان است که این قدمگاه اخیراً بازسازی شده ، محل زیارت رزمندگان و مردم گردیده است .
منبع سوراخ شده در نزدیکی قدمگاه و همچنین چند دستگاه تانک منهدم شده دشمن ، کنار رودخانه روی سکو مستقر شده است که آثار دیگری از جنایات عراق است .
دهلاویه : روستایی است در غرب سوسنگرد. خط مقدم رزمندگان ستاد جنگهای نامنظم و محل مجروحیت دکتر مصطفی چمران که منجر به شهادت این سردار سرافراز اسلام گردید.
مدافعان دهلاویه ده روز سرسختانه در برابر دشمن مقاومت کردند تا این که در بیست و چهارم آبان ماه 1359 توان مقاومت باقی نماند و دشمن با اشغال دهلاویه ، خود را به سوسنگرد رساند.
پس از آزادی سوسنگرد چند بار برای آزادی دهلاویه اقدام شد و سرانجام در تاریخ بیست و هفتم شهریور ماه 1360 در عملیاتی به نام آیةا... مدنی (اولین شهید محراب ) دهلاویه آزاد شد.
فکه :یکی از محورهای اصلی تجاوز و حمله ارتش عراق به شمال خوزستان محور فکه بود که با عبور از این محور، توانست خود را تا کنار رودخانه کرخه نزدیک جاده اهواز ـ اندیمشک برساند.
منطقه عمومی فکه ، رملی و سرزمین شنهای روان است .
وقتی فکه سقوط کرد، نیروهای پاسگاههای جنوب فکه محاصره شدند و با زدن به بیابان، عقب نشینی کردند. اما عده ای در هنگام عقب نشینی راه را گم کرده و در اثر تشنگی شهید شدند.
در سه عملیات فتح المبین ، طریق القدس و والفجر مقدماتی ، با عبور از رملها به دشمن حمله شد که در دو عملیات اول این مسأله رمز موفقیت بود. اما عملیات والفجر مقدماتی ، خاطره تلخی را در پی داشت . این زمین علاوه بر آن که مشهد تعداد قابل توجهی از رزمندگان اسلام است ، شاهد شهادت فرمانده بزرگ جنگ ، حاج حسن باقری و مجید بقایی بوده است.
پس از آتش بس و پایان جنگ تحمیلی، کمیته تفحص شهدا در این منطقه مستقر گردید و پیکر شهدای زیادی را کشف نمود.
در این منطقه تمامی موانع ، میادین مین و استحکاماتی که توسط دشمن احداث گردیده بود باقی است و هم اکنون مورد بازدید کاروانهای راهیان نور قرار می گیرد.
سید شهیدان اهل قلم ، "سید مرتضی آوینی" هنگام ضبط برنامه " روایت فتح" از محل شهادت یکصد و سی شهید عملیات والفجر مقدماتی ، در این منطقه با مین برخورد نمود و به همراه مهندس یزدان پرست به درجه رفیع شهادت نایل گردید. همچنین فرمانده تفحص شهدای لشکر 27 محمد رسول ا... (ص)، سردار شهید محمودوند پس از هفت سال تلاش شبانه روزی در منطقه فکه و به دست آوردن صدها شهید مفقود، عاقبت بر اثر برخورد با مین در بیست و دوم فروردین 1379 به خیل کاروان شهدا پیوست . محل شهادت این سه شهید در یازده کیلومتری فکه و نزدیکی پاسگاه طاووسیه است .
کوفیه دستمال بزرگی است که اعراب از آن به عنوان سربند استفاده میکنند تا از سر و روی ایشان در برابر آفتاب و شن محافظت کند. کوفیه را با رشتهای به نام عقال بر سر میبندند که در مجموع کوفیه و عقال نامیده میشود.
با وجود رواج بیشتر واژه «چفیه»، برخی اساتید «چفیه» را شکل غلط کلمه میدانند و اصرار دارند که حتماً باید واژه? «کوفیه» به کار رود. این نوع نگاه به واژگان و اصرار بر استفاده از شکل قدیمی کلمات (که اساس کتاب «غلط ننویسیم – نوشته ابوالحسن نجفی» اوست) تهران) قرار گرفته است منشأ اصطلاح کوفیه را شهر کوفه دانستهاند