سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاوران مهدی (عج)
لوگوها


(( نمایشنامه خطبه غدیر ))


  • تاریخ ارسال : پنج شنبه 89/4/10, 2:1 عصر
  • دسته بندی :
  • نویسنده : لیلة القدر

تصویربرداری چیست؟

عکاسی و تصویربرداری دیجیتال آرین

رساندن واضح و هرچه بهتر مفاهیم به وسیله تصویر و انتقال آن به تماشاگر. در تصویربرداری موسیقی، دیالوگ و افکتها نقش مؤثری در القای فیلم به بیننده دارند.
به وسیله تصویر و تصویربرداری می توان محتوا و هر مسأله ای را به طرزی آسان القا و پخش کرد. مدیر و مدیر اجرائی تصویربرداری فیلمبردار که باید تمام قوانین مربوط به فیلمبرداری را آموخته باشد.
ما در سینما مبحثی داریم به نام تصویربرداری
تصویربرداری مفاهیم گوناگونی و پیچیده ای دارد که من در اینجا به ساده ترین آن اشاره می کنم. می توانیم تصویربرداری را به این گونه تعریف کنیم که رساندن واضح هرچه بهتر مفاهیم به وسیله تصویر و انتقال آن به تماشاگر مفهوم ساده تصویربرداری است.
در تصویربرداری عوامل مختلفی مانند موسیقی، افکتها و....نقش مؤثری در رساندن مفهوم به بیننده دارد.


به کمک تصویر و تصویربرداری، به طرزی آسان می توان محتوای یک اثر را به بیننده القا کرد. در ساخت یک فیلم عوامل زیادی مانند کارگردان، نویسنده، بازیگر و... شرکت دارند که یکی از این عوامل تصویربردار یا فیلمبردار است که دوربین را کنترل کرده و طبق خواسته کارگردان فیلمبرداری می نماید. باید تمامی قوانین مربوط به فیلمبرداری را به طور کامل آموخته باشد.
ما چندین نوع دوربین داریم که در زیر به بعضی از آنها اشاره می نمائیم اما نمی توانیم به تمامی آنها فیلمبردار بگوییم. ممکن است بعضی از آنها به صورت تفریحی از دوربین استفاده کنند که به این افراد آماتور (Amatory) می گویند.
یک نوع دوربین خانگی داریم که بیشتر افراد آماتور از این نوع دوربین استفاده می کنند که ما این دوربین را به نام دوربین Handy cam می شناسیم.
این نوع دوربین که همان طور که از نام آن پیداست، کوچک است و برای دست قابل حمل است این نوع دوربینها کارایی ساده ای دارند و بیشتر  در خانواده ها رواج دارد.
از این دوربینها به دلیل سادگی و کارایی کم نمی توان یک کار سینمایی را فیلمبرداری کرد و بیشتر برای ثبت وقایع کوتاه زندگی استفاده می شود.
اما نوع دیگری دوربین داریم که به وسیله آن کارهای سینمایی حرفه ای را انجام می دهند و قابلیتهای بیشتری نسبت به دوربین Handy cam یا دوربینهای خانوادگی دارد.
به این دوربینها، دوربین Beta cam یا Broud cast می گویند. مزیت این نوع دوربین نسبت به دوربین Handy cam کیفیت بالا و مطلوب آن است.
یکی از مشکلاتی که نمی توان از این دوربین برای کارهای معمولی استفاده کرد حجم آن است و به دلیل سنگینی قابل حمل با دست نمی باشد.
در کارهای ثابت از این دوربین بر روی سه پایه استفاده می شود اما برای حرکت دادن این دوربین به دلیل سنگینی بر روی ریل به صورت Traveling یا بروی Krein قرار می دهند.
دوربین دیگری که می خواهم معرفی کنم اگر اغراق نکنم می توانم بگویم نسل جدید دوربین است و تحولی شگرف را  در صنعت دوربین سازی ایجاد کرده است.
این نوع دوربینها، دوربینهای دیجیتالی هستند.
بزرگترین مزیت این دوربینها حافظه آنها است. در دوربینهای قبلی برای ذخیره کردن فیلم از نوار ویدئویی یا VHS یا نگاتیو استفاده می شد که مدت زمان زیادی را نمی توانست ضبط کند اما در این دوربینها از یک حافظه استفاده شده که به کامپیوتر متصل می شود و می تواند مدت زمان بیشتری را ضبط کند. مثلاً در دوربینهای عکاسی می توانستیم ?? یا ?? عکس بگیریم که  در دوربینهای دیجیتالی این رقم به دو یا سه برابر افزایش یافته است.
دوربین Handy cam
این دوربین همان طور که از اسمش پیداست دوربینی است دستی و بر روی دست قرار می گیرد.این دوربینها کارایی ساده ای دارند و بیشتر در نسل عام و خانواده ها روج دارد. معمولاً به وسیله این دوربینها نمی توان یک کار سینمایی حرفه ای را انجام داد.
اما دوربینی که به وسیله آن فعالیتهای سینمایی جدی و حرفه ای را انجام می دهند دوربینی است به نانم Beta cam یا Broud cast این نوع دوربینها، دوربینهایی هستند با کیفیت بالا و مطلوب و دارای تجهیزاتی هستند که یک دوربین معمولی فاقد آنها می باشد.
این دوربینها حجم بیشتری را فرا می گیرند و بر روی سه پایه نصب می شوند گرفتن این دوربینها بر روی دست کار را مشکل می کند. برای حرکت دادن این دوربینها را بر روی ریل به صورت Traveling یا بر روی Krein قرار می دهند.

نسل جدید دوربینها که بازار آمده است دوربینهای دیجیتالی هستند. این دوربینها حجم کمی را اشغال می کنند. دوربینهای دیجیتالی دارای یک صفحه LCD هستند. این صفحه کیفیت را بالا میبرد.
اما چیزی که این دوربینها را از دوربین دیگر متمایز می کند حافظه یا قطعه ذخیره سازی آن است.یعنی نیازی به نگاتیو ندارند و عکسها و فیلمها را در خود ذخیره می کند.
تا اینجا با انواع دوربینها آشنا شده اید اما می خواهم روی این مسئله دقیق تر و جزئی تر بحث کنیم. در اینجا به سراغ قطعات دوربین می رویم.
یکی از مهمترین قطعات دوربین لنز است که در این مورد توضیح خواهم داد
ما دنیای پیرامون خود را به کمک چشم می بینیم اما دوربینها نیز دارای چشم هستند، چشم دوربین ها لنز آنهاست که به کمک لنز صحنه مقابل خود را می بینند و در خود ثبت می کنند.
اما این چشم مانند چشم انسان نیست و کاستی ها و توانائیهایی دارد.
چشم انسان قدرت انتخاب دارد یعنی هرچه را که می خواهد می بیند اما در یک فضای گسترده نمی تواند اشیاء بسیار دور را ببیند که این یکی از معایب آن است . اما با کمک لنز می تواینم اشیاء دور را نیزز با Zoom کردن مشاهده کنیم اما عیب دوربین این است که در یک صحنه قدرت انتخاب ندارد و هر آنچه در برابر خود دارد نمایش می دهد.
ما دوربینهای مختلفی داریم و به سبب آن نیز لنزهای متفاوت که هر یک کاربد خاص خود را دارد . در اینجا به مهمترین آنها اشاره می نمائیم.
اولین لنز و پرکاربردترین آنها لنز نرمال (Normal) است. زاویه دید این لنز مانند چشم انسان است و یک صحنه را به صورت طبیعی جلوه می دهد.
لنز بعدی لنز تله (Tele) است که این لنز زاویه دید بسته ای دارد و به خاطر همین ویژگی دارای وضوح بالا و قدرت درشت نمائی هستند که بیشتر از این لنزها در بزرگ کردن اشیاء مانند یک ساختمان و یا عظمت یک کاراکتر استفاده می شود.
لنزهای دوربینها
لنزها در واقع همان چشم هستند ولی نه چشم انسان بلکه چشم دوربین.
دوربین به وسیله لنز صحنه مقابل خود را می بیند و در خود به هر طریقی ثبت یا ذخیره می کند.
تفاوت لنز دوربین با چشم انسان در این است که چشم انسان قدرت انتخاب دارد و می تواند در یک فضای گسترده همه جا را ببیند ولی  در مواقعی که اجسام بسیار دورهستند نمی تواند به صورت دقیق اندازه آنرا محاسبه کند.
خاصیتی که چشم دوربین یا همن لنز دارد این است که می تواند اجسام دور را بوسیله Zoom خیلی راحت ببیند اما لنز قدرت انتخاب ندارد و نمی تواند هرچه را که می خواهد به انتخاب خود ببیند.
لنزها انواع متفاوتی دارند که عبارتند از:
لنز نرمال (Normal): لنز نرمال (Normal) لنزی است که زاویه دید آن با زاویه دید چشم انسان یکسان است یعنی اگر کارگردانی بخواهد صحنه ای از یک فیلم را طبیعی جلوه دهد باید از لنز Normal استفاده کند.
لنز تله: اغلب لنز تله را با زاویه دید بسته می شناسند. لنزهای تله دارای فاصله کانوی ??mm هستند. این لنزها درست نقطه برعکس لنزهای واید هستند. یکی از خصوصیات این لنزها خاصیت درشت نمایی آنهاست. ضمناً این لنزها دارای قدرت و وضوح بسیار بالا دارند.
لنز واید: این لنزها دارای فاصله کانونی ??mm هستند و همانطور که گفتیم برعکس لنز تله کار می کند. این لنزها دارای زاویه دید باز هستند و به خاطر خاصیت آنها بیشتر  در مکانهای تنگ مانند راهرو، اتاقک ماشین و غیره... از آنها استفاده میشود.
لنزهای دیگری هم وجود دارند مانند: لنزهای آئینه ای، لنز Macro، لنز Fish eye که مانند چشم ماهی است و...
فیلمبرداری چند دوربینه
استفاده از چند دوربین در یک کار سینمایی فعالیت را حرفه ای تر می کند و دست کارگردان را باز می گذارد تا بتواند صحنه خود را با نمایی بهتر فیلمبرداری کند.
در برخی از فیلمها به جای یک دوربین از چند دوربین استفاده می شود که تعداد آنها حتی به هفت یا هشت دوربین هم می رسد.
مثلاً در فیلم ماتریکس در مواقعی که دوربین به دور سوژه می چرخد به این صورت بوده است که دور تا دور اطراف سوژه دوربینهایی وجود دارد که وقتی شخصیت به هوا می پرد اوی دوربینها طوری منظم و همانهنگ شروع به عکس برداری می کنند . پس از اتمام عکس برداری، این فریم اها پشت سر هم قرار می گیرند و صحنه دلخواه را به وجود می آورند.
قبل از اینکه صنعت سینما رواج پیدا کند و دچار تحولات بزرگی شود در کار فیلمبردای اغلب از یک دوربین استفاده می شد که این کار را بسیار مشکل می کرد. مثلاً اگر مجبور بودند یک صحنه را با نماهای زیاد بگیرند در هر کات مجبور بودند جای دوربین را عوض کنند که این کار مدت زمان زیادی وقت تلف می کرد. از زمانی که فیلمبرداری با چند دوربین آغاز شد زمان فیلمبرداری بسیار کوتاهتر شده است.
به طور مثال در فیلم ماتریکس در یک صحنه زد و خرد بیش از ?? کات وجوددارد. اگر قرار بود در هر کات زدن جای دوربین عوض شود زمان زیادی طول می کشید اما با چند دوربین که در اطراف صحنه قرار دادند کل صحنه را به صورت یک جا فیلمبرداری کردند و در نهایت صحنه های دوربین را در کنار یکدیگر قرار دادند.

منبع: مجتمع آموزشی آساد

جامعه طراحان فارسی زبان

forum.designator.ir/thread-209.html


لطفا به اشتراک بزارید تا همه استفاده کنند

  ارسال به نت ایران   محبوب کن - فیس نما     ارسال به کلوب   افسران   ارسال به افسران ولایت     شبکه اجتمایی سنگریها  


تبلیغات