سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاوران مهدی (عج)
لوگوها


(( نمایشنامه خطبه غدیر ))


  • تاریخ ارسال : پنج شنبه 89/4/10, 1:50 عصر
  • دسته بندی :
  • نویسنده : لیلة القدر

ضمن عرض سلام خدمت تمامی دوستان عزیز:

مدتی است که آموزش فیلمبرداری حرفه ای در ناحیه مقاومت سپاه ثاراله شیراز  شروع شده.به خاطر جذابیت موضوع و استقبال بسیجیان محترم  آرشیوی تحت عنوان آموزش فیلمبرداری به موضوعات وبلاگ اضافه می شود تا علاقه مندان از آن استفاده نمایند:

  انواع نماها

ما در سینما و در کار فیلم سازی نما هم داریم. نمایک تکه کوچک شده صحنه است. نما می تواند احساساتی را بیان کند بدون هیچ دیالوگ یا موسیقی. نما یکی از ارکان مهم در فیلم سازی است.

 

برخی نماها عبارتند از:
خط فرضی
ما در سینما قانونی داریم به اسم خط فرضی. خط فرضی خطی است که حدو حدود حرکتی دوربین را مشخص می کند. یعنی اگر دوربین از این خط عبور کند بدان معنی است که خط فرضی را شکسته است و تماشاگر را دچار توهم می کند به عبارت دیگر بیننده را گیج می کند یا فراموش می کند که بازیگر کجا ایستاده بود.


راه حل برای شکستن خط فرضی
برای شکستن خط فرضی راه هایی وجود دارد. مثلاً ما می توانیم یک نمای انسرت یا نمای حرکتی مجزا را نشان دهیم سپس به همان نمای قبلی برگردیم در حالتی که خط را شکسته ایم و به طرف دیگر خط رفته ایم. ما می توانیم با تلفیق کردن حرکات به حرکت دلخواه خود دست پیدا کنیم مثلاً حرکت تیلت و پن را ترکیب کنیم و به یک حرکت موجی دست پیدا کنیم.
این نوع حرکات نقش مؤثری در مجذوب کردن بیننده دارد.
فیلمبرداری متحرک
دوربین فیلمبرداری ما می تواند حرکت کند. این حرکت دست ما را باز می گذارد که هرکاری را انجام دهیم. ما به وسیله حرکت می توانیم سوژه خود را تعقیب کنیم. حرکت دوربین با ابزارهایی صورت می گیرد مانند: ریل، کرین، سه پایه و غیره
انواع حرکتهای دوربین
حرکت تراولینگ: در این حرکت دوربین بر روی ریل قرار می گیرد. شخصی در یک سر چرخ مسئول حرکتی آن است و فیلمبردار بر روی چرخ از صحنه فیلمبرداری می کند.
حرکت بر روی کرین: کرین (Krein) یک بازوی مکانیکی بزرگ است که در یک نگاه شبیه به الاکلنگ است. در این سر این بازو فیلمبردار و دوربین هستند و در طرف دیگر آن فردی است که بازوی مکانیکی را کنترل می کند و به این سمت و آن سمت می برد.
حرکت اپتیکی: در این حرکت دوربین حرکت نمی کند و جابجا نمی شود و ثابت است. این حرکت به وسیله نرم افزارهای خود دوربین صورت می گیرد. مانند: Zoom in, Zoom out. اما در فیلمهای سینمایی این لرزش وجود ندارد. این به آن خاطر است که حرکت دوربین با ابزارهایی مانند: ریل، کرین، سه پایه و غیره انجام می گیرد.
احساساتی که از طریق تصویر رخ می دهد:
تصویر نقش مؤثری در القای حس به تماشاگر را دارد. تصویر در ریتم فیلم تأثیرگذار است... مثلاً اگر در فیلم سینمایی تصویربرداری سریع باشد و آهسته و آرام نباشد و یا کاتها و بُرشها در تدوین سریع باشد ریتم فیلم بالا می رود و هیجان و اضطراب را در بیننده بیشتر می کند.
همچنین هر یک از نماها یا زاویه ها نوعی حس را ایفا می کنند:
اگر از سوژه از زاوه Low Angle فیلمبرداری شود سوژه را دچار عظمت و بزرگی می کند و یا برعکس اگر از سوژه از نمای Angle یا زاویه بالا فیلمبرداری شود سوژه دچار ضعف و ناتوانی می شود.
مثالهای دیگر:
اگر ما در فیلم خود نمای کج بکار ببریم بیننده را دچار التهاب و هیجان می کنیم. یا اگر بخواهیم تنهایی را نشان بدهیم از نمای دور با از Long Shot استفاده می کنیم.
درتصویری که مشاهده می کنیم بازیگر با بازی قوی خود ما را غرق در داستان فیلم می کند. پس بازیگر هم نقش بسزایی در تصویر دارد. بازیگر می تواند با حالت چهره خود که ناراحتی را نشان می دهد ما را هم ناراحت کند. بازیگر می تواند با القای حس خود به بیننده کمکی باشد برای تصویر.

منبع: مجتمع آموزشی آساد

جامعه طراحان فارسی زبان

forum.designator.ir/thread-209.html


لطفا به اشتراک بزارید تا همه استفاده کنند

  ارسال به نت ایران   محبوب کن - فیس نما     ارسال به کلوب   افسران   ارسال به افسران ولایت     شبکه اجتمایی سنگریها  


تبلیغات