سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاوران مهدی (عج)
لوگوها


(( نمایشنامه خطبه غدیر ))


  • تاریخ ارسال : جمعه 89/2/24, 11:26 عصر
  • دسته بندی :
  • نویسنده :

 1ـ موقعیت اهل بیت در نزد خدا

و احمدوا الذى لعظمته و نـوره یبتغى مـن فـى السمـوات و الارض الیه الـوسیله و نحـن وسیلته فـى خلقه , و نحـن خـاصته و محل قـدسـه, و نحـن حجته فـى غیبه, و نحن ورثه انبیائه.(1)

خـدایـى را حمـد و سپاس گـوییـد که به خاطـر عظمت و نـورش هر که در آسمانها و زمیـن است به سوى او وسیله مى جـوید, و ما وسیله او در میان مخلوقاتـش و خاصان درگـاه و جـایگـاه قـدس او و حجت غیبـى و وارث پیـامبـرانـش هستیم .

2ـ حرمت مست کننده ها

عن فاطمه الزهراء(س) قالت: قال لـى رسـول الله (ص) : یا حبیته ابیها کل مسکـر حرام , وکل مسکر خمر.(2) پیامبـر خـدا (ص) به مـن فـرمـود: اى دوست پـدر, هـر مست کننـده اى حـرام است, و هر مست کننده اى خمر است.

3ـ بهترین زنان کیستند؟

قالت فاطمه (س) فــى وصف ما هـو خیرللنساء: خیر لهن ان لایـریـن الـرجال و لایـرونهن.(3)

حضـرت در وصف این که بهترین چیز براى زنان چیست, فرمـوده انـد: ایــن که زنـان, مـردان را نبیننـد, و مـردان هـم زنـان را نبینند.

4ـ نتیجه عبادت خالص

عن فاطمه الزهـراء (س) مـن اصعد الـى الله خـالص عبـادته اهبط الله الیه افضل مصلحته.(4)

هر که عبادت خالصـش را به سـوى خدا بالا فرستـد, خـداوند متعال برتریـن بهره و سودش رابه سوى او پایین فرستد.

5ـ فاطمه در مقام شکوه از دو خلیفه

قـالت فـاطمه الزهراء(س) للاولیـن :ارایتکما ان حـدثتکما عن رسول الله (ص): تعرفـانه و تفعلان به؟ قالانعم . فقالت: نشـدتکما الله الـم تسمعا رسـول الله یقـول: ((رضا فاطمه من رضاى, وسخط فاطمه من سخطـى, فمـن احب فاطمه ابنتـى فقد احبنى, و من ارضى فاطمه فقد ارضانى, و مـن اسخط فاطمه فقد اسخطنى))؟ قالا نعم, سمعناه مـن رسـول الله (ص) , فقالت: فانى اشهد الله و ملائکته انکما اسخطتمانى و مـا ارضیتمـانـى و لئن لقیت النبـى لاشکـونکمـا الیه .(5)

حضـرت زهـرا(س) خطـاب به خلیفه اول و دوم فـرمـود: آیا اگر حـدیث را از پیامبر خـدا(ص) نقل کنـم به آن عمل خـواهید کرد؟ گفتنـد: آرى. فرمـودنـد: شما را به خـدا آیا نشنیده ایـد که پیامبـر (ص) فـرمـوده انـد:

((خشنودى فاطمه خشنـودى من, و خشم فاطمه خشـم مـن است, هر که دختـرم فاطمه را دوست بدارد مرا دوست داشته, و هر که فاطمه را خشنود سازد مرا خشنـود ساخته, و هـر که فـاطمه را خشمگیـن نمـایـد مـرا خشمگیـن نمـوده است))؟ گفتند: آرى , چنین حدیثى را از پیامبر خدا(ص) شنیده ایم . فرمود: مـن هم خدا و فرشتگان را گـواه مى گیرم که شما دو نفر مرا خشمگیـن نمودید و خشنودم نساختید, و چـون پیامبـر (ص) را ملاقـات نمایـم حتما از شما به او شکایت خـواهـم نمـود.

6ـ بدترین امت

عن فاطمه الزهراقالت: قال رسول الله (ص), شرار امتى الذیـن غذوا بالنعیـم, الذیـن یاکلون الوان الطعام, و یلبسـون الـوان الـثـیاب ویـتشـدقـون فــى الکلام .(6)

بــدتریـن امت مــن کسـانى هستــند کــه : از انـواع نعمتها تغذیه مى کنند و خوراکیهاى رنگارنگ مى خورند, و لباسهاى گوناگـون مـى پـوشند, و هـرچه بخـواهنـد مى گویند.

7ـ نزدیکترین اوقات زن به خدا

عن فـاطمه الزهـراء(س) قـالت: سـال رسـول الله (ص) اصحابه عن المـراه ماهى؟ قالوا: عوره, قال : فمـتـى تـکـون ادنـى مـن ربهـا؟ فلـم یــدروا. فلما سمعت فاطمه (س) ذلک قالت : ادنـى ما تکـون مـن ربها ان تلزم قعر بیتها . فقال رسول الله ان فاطمه بضعه منى.(7)

پیـامبـر اکـرم(ص) از اصحـابـش پـرسیـد: زن چیست؟ گفتنـد: زن نـامـوس است. فرمود: زن چه مـوقع به خـدایـش نزدیکتر است؟ اصحاب نتـوانستند جـواب گـوینـد. چون این سخـن به گوش فاطمه (س) رسید. فرمود: نزدیکتریـن اوقات زن به خداى خود هنگامى است که در کنج خانه خودباشد . پس از ایـن جواب پیامبر اکرم (ص) فرمود: حقا که فاطمه پاره تن من است .

8ـ نتیجه صلوات بر زهراء(س)

عن فاطمه الزهراء(س) قالت: قال لى رسول الله(ص) یا فاطمه من صلى علیک غفـر الله له و الحقه بـى حیث کنت مــن الجنه.(8)

رسـول خدا(ص) به مـن گفت: اى فاطمه هر که بر تـو صلـوات فرستـد, خداوند او را بیـامـرزد و به مـن , در هـر جـاى بهشت بـاشـم ملحق گـردانـد.

9ـ على(ع) رهبر وپیشوا

عن فاطمه الزهراء(س) قالت: ان النبى (ص) قال : ((من کنت ولیه فعلى ولیه , و من کنت امامه فعلى امامه)).(9)

پیامبر اکرم (ص) فرمود: هرکه من سرپرست اویم, پس على سرپرست اوست و هرکه را من رهبر اویم , پس على رهبر اوست.

10ـ حجاب فاطمه

عن فاطمه الزهراء (س) قالت: یا رسـول الله ان لم یکـن یرانى فانا اراه , و هـو یشـم الـریح . فقـال النبـى (ع) اشهد انک بضعه منى.(10)

پیامبـر اکـرم (ع) همـراه بـا مرد نابینایى به خانه فاطمه(س) آمد, بلافاصله فاطمه(س) خود را کاملا پوشاند. رسول خدا(ص) فرمود: چرا خود را پوشاندى با ایـن که او تـو را نمى بیند؟ فاطمه (س) فرمـود: اى پیامبر خدا اگر او مرا نمـى بیند, مـن که او را مى بینـم و او بوى مرا حس مى کند پیامبر اکرم فرمود: گواهى مى دهـم که تو پاره دل منى .

11ـ دستور العملى جامع

عن فاطمه الزهرا(س)قالت: دخل على رسول الله (ص) و قد افترشت فراشى للنوم , فقـال : یـا فـاطمه لاتنـامـى الا و قـد عملت اربعه: ختمت القـرآن , و جعلت الانبیاء شفعائک , و ارضیت المـومنیـن عن نفسک , و حججت و اعتمـرت , قـال هذا و اخذ فى الصلوه , فصبرت حتى اتـم صلاته, قلت: یا رسـول الله امرت باربعـه لا اقـدر علیها فـى هذا الحـال فتبسـم(ص) و قـال:

اذا قرات قل هـو الله احد ثلاث مرات فکانک ختمت القرآن , واذا صلیت على و على الانبیاء قبلى کنا شفعائک یوم القیمه , و اذا استغفرت للمومنیـن رضوا کلهم عنک و اذا قـلت : سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر, فقـد حججت و اعتمرت .(11)

در وقتى که بستر خواب را گسترده بودم, رسول خدا(ص) بر من وارد شد, فرمـود: اى فـاطمه نخـواب مگـر آن که چهار کار را انجـام دهـى: قـرآن را ختـم کنـى, و پیامبران را شفیعت گردانى, و مومنیـن را از خود راضى کنى, و حج وعمره اى را به جا آورى. ایـن را فرمـود و شروع به خـواندن نماز کرد, صبر کردم تا نمازش تمام شد, گفتـم: یا رسول الله به چهار چیز مرا امر فرمودى در حالى که بر آنها قادر نیستم آن حضرت تبسمى کرد و فرمود:

چون قل هو الله را سه بار بخوانى مثل این است که قرآن را ختم کرده اى و چون بر من و پیامبران پیش از من صلوات فرستى, شفاعت کنندگان تو در روز قیامت خواهیـم بود, و چون براى مومنیـن استغفار کنى , آنان همه از تو راضى خواهند شد, و چون بگـویـى: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر حج و عمره اى را انجام داده اى.

12ـ رضایت شوهر

عن فاطمه الزهراء (س) قالت: قال رسول الله(س): ویل لامراه اغضبت زوجها وطـوبى لامراه رضى عنها زوجها.(12)

پیامبر اکرم(ص) فرمـود: واى به حال زنى که شوهرش را خشمگین سازد و خـوشا به حال زنى که شوهرش از او خشنود باشد.

13ـ ثواب انگشتر عقیق

عن فـاطمه الزهـراء (س) قـالت: قـال رسـول الله (س) مـن تختـم بــالعقیق لم یزل یرى خیرا.(13)

کسـى که انگشتـر عقیق به دست کنـد همیشه خیـر مـى بینـد.

14ـ على (ع) بهترین داور

قالت فاطمه الزهراء(س) عن ابیها(ص) قال: ان نفرا من الملائکه تشاجروا فى شىء فسـالـوا حکمـا مـن الادمییـن , فـاوحــى الله تعالـى الیهم ان تخیـروا فاختاروا على بن ابیطالب.(14)

گروهى از فرشتگان درباره چیزى با یکدیگر مشاجره نمودند, حاکم وداورى را از بنى آدم تقاضا کردند, خداوند متعال به آنها وحى فرمود که خـودتان انتخاب کنید و آنان على ابن ابیطالب را برگزیدند.

15ـ زنان دوزخى

عن فاطمه الزهراء(س) قالت: قال رسول الله(ص)... یا بنتى اما المعلقه بشعرها فانها کانت لاتغطـى شعرها مـن الرجال, و اما المعلقه بلسانها فانها کانت تـوذى زوجها,... و اما التـى کــان راسها راس خیزیر, و بدنها بدن الحمار فانها کانت نمـامه کذابه. و امـا التـى کـانت علـى صـوره الکلب فـانها کـانت قینه نـواحه حـاسـده.(15)

پیامبـر اکـرم(ص) (دربـاره مشاهـدات خـود از عذاب دوزخیان در شـب مـعراج) فرمود: دخترم اما زنى که به مویش آویخته شده بود کسى بـود کــه مویـش را از مردان نمـى پـوشانید, و آن که با زبانـش آویزان بود, زنى بـود که شـوهرش را آزار مى داد... و آن که سرش سر خوک و بدنش بدن الاغ بود, زنى بود که سخـن چین و دروغگو بود, و آن که صـورتـش به شکل سگ بود, زنى بـود که آواز مى خـواند ونوحه سرایى مى کرد و حسد مى ورزید.

16ـ شرایط روزه دار

عنها (س) قـالت : مـا یصنع الصـائم بصیـام اذا لــم یصـن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.(16)

روزه دار چون زبانـش و گوشش و چشمش و اعضایش را (ازحرام) نگه ندارد روزه دار نیست.

17ـ داناترین و نخستین مسلمان

عنها (س) قالت: قـال رسـول الله (ص) : زوجک اعلم اناس علما, واولهم سلما , افضلهم حلما.(17)

رسول خدا (ص) به مـن فرمودند: شوهر تو در دانش داناترین مردم و نخستین مرد مسلمان و در بردبارى برترین مردم است.

18ـ کمک به ذرارى پیامبر

عنها(س) قالت: قال رسول الله (ص): ایما رجل صنع الى رجل من ولدى صنیعه فلم یکـافئه علیها , فـانـا المکـا فـى له علیها.(18)

پیامبر اکرم (ص) فرمود:هرکسى براى فردى از فرزندان من کارى انجام دهد و بر آن کار پاداشى نگیرد. مـن پاداشـى نگیـرد, مـن پاداش دهنـده او خـواهـم بـود.

19ـ على و شیعیان

عنها (س) قالت:ان ابى(ص) نظر الى على(ع) و قال: هذا و شیعته فى الجنه.(19) پیامبر خدا (ص) به على(ع) نگریست و فرمـود: این شخص و پیروانش در بهشت اند.

20ـ شیعه على در قیامت

عنها (س) قالت: ان رسول الله (ص) قال لعلى (ع) : یاابالحسن اما انک و شیعتک فى الجنه .(20)

پیـامبـر خـدا به علـى(ع) فـرمـود: اى ابـاالحسـن , آگـاه بـاش که تــو و پیروانت در بهشت هستید

21ـ قرآن و عترت در آخرین سخن پیامبر

عنها (س) قـالت: سمعت ابـى رسـول الله (ص) فـى مـرضه التـى قبض فیه یقول ـ و قد امتلات الحجره مـن اصحابـه ـ ایها الناس یـوشک ان اقبض قبضا یسیرا, و قـد قدمت الیکم القـول معذره الیکم, الا انى مختلف فیکـم کتاب ربـى عزوجل و عترتـى اهل بیتـى . ثـم اخذ بیـد على فقال: هذا علـى مع القـرآن و القـرآن مع علـى لا یفتـرقـان حتـى یـردا علـى الحـوض فـاسئلکـم مـا تخلفـونـى فیهما.(21)

از پـدرم رسول خدا(ص) در هنگام مرضى که به سبب آن از دنیا رفت ـ و در حالى که خـانه, مملـو از اصحـاب بـودـ شنیـدم که فـرمـود:

اى مردم نزدیک است که به آسانى از میان شما رخت بربندم, وبه تحقیق سخنى که عذر را برشما تمام کند پیش فرستادم.

بـدانیـد که من در میان شما کتاب پـروردگارم و عترتم, اهل بیتم را بـر جاى مـى گذارم. آن گاه دست على را گرفت و فرمـود: ایـن علـى با قرآن است و قرآن با على است, از هـم جدا نمى شوند تا هر دو در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند, مـن در قیامت از شما از آنچه درباره ایـن دو پـس از مـن انجام دهید خواهـم پرسید.

22ـ شستن دستها

عنها (س) قالت: قال رسول الله (ص) لا یلومن الا نفسه من بات و فى یره غمر.(22)

رسـول خدا(ص) فرمـود: سرزنـش نکند جز خـود را کسى که شب کند, درحالى که دستش چرب و بد بو باشد.

23ـ نتیجه گشاده رویى

عنها (س) قـالت: البشـر فـى وجه المـومـن یـوجب لصاحبه الجنه. (23) گشـاده رویـى در چهره مـومـن بـراى صـاحبـش بهشت را سبب مـى شـود.

24ـ رنج خانه دارى

عنها (س) قالت: یا رسـول الله لقـد مجلت یـداى مـن الرحى, اطحن مره و اعجن مره,(24)

اى رسول خدا , دو دستـم از سنگ آسیا پینه بسته , یک بار آرد مى کنم و یکبـار خمیر مى سازم .

25ـ زیان بخل

عنها (س) قـالت: قال لـى رسول الله (ص) : ایاک و البخل , فانها عاهه لاتکون فى کریـم. ایاک و البخل فانه شجـره فى النار و اغصانها فـى الـدنیا فمـن تعلق بغصن من اغصانها ادخله النار.(25)

پیامبر اکرم (ص) فرمـود:از بخل ورزیدن بپرهیز, زیرا که بخل آفتى است که در شخص بزرگـوار نیست. از بخل بپـرهیز , زیـرا که آن درختـى است در آتـش دوزخ که شاخه هایـش در دنیاست و هـر که به شاخه اى از شـاخه هـایـش درآویزد داخل جهنمـش گرداند.

26ـ نتیجه سخاوت

عنها (س) قالت: قال لى رسول الله(ص) و علیک بالسخاء فان السخاء شجره من شجر الجنه,اغصـانها متـدلیه الـى الارض, فمن اخذ منها غصنـا قـاده ذلک الغصـن الـى الجنه.(26)

پیامبر اکـرم (ص) به مـن گفت: بـرتـو باد سخاوت ورزیــدن, زیــرا کـه سخاوت درختـى از درختـان بهشت است که شاخه هایـش به زمیـن آویخته است , هر که شاخه اى از آن را بگیـرد او را به سـوى بهشت مـى کشـانـد.

27ـ نتیجه سلام و تحیت بـر رسـول خـدا و دختـرش زهـراء

عنها (س) قـالت: قـال لـى ابـى و هـو ذاحـى: مـن سلـم علــى و علیک ثلاثه ایام فله الجنه.(27)

پدرم در زمان حیاتش به من فرمود: هـرکه بـر مـن و تـو تا سه روز تحیت و سلام بفرستد, بهشت بر او واجب گـردد.

28ـ خنده اسرار آمیز

لمـا مـرض رسـول الله (ص) دعا ابنته فاطمه فسارها فبکت , ثم سارها فضحکت , فسئلتها عن ذلک فقالت: اما حیـن بکیت فانه اخبرنى انه میت, فبکیت,ثـم اخبرنـى انى اول اهله لحوقا به فضحکت.(28)

هنگامى که رسول خدا(ص) مریض شد, دخترش فاطمه را نزد خود خواند و در گوش او سخنـى گeت. فاطمه (س) گریه کرد, مجـددا رسـول خـدا با او نجـوا کـرد فاطمه(س) خنـدیـد, عایشه گـویـد: در ایـن بـاره از حضـرت زهـرا(س) پـرسیـدم, فـرمــود: چون پیامبر (ص) مرگش را به من خبر داد, گریستـم, پس از گریه ام به مـن خبر داد که نخستیـن کسـى که او را ملاقـات کنـد مـن هستـم در نتیجه خنـدیدم.

29ـ پیامبر پدر فرزندان زهرا

عن فاطمه الزهراء (س) قالت: قال النبى(ص)ان الله عزوجل جعل ذریه کل بنى ام عصبه ینتمـون الیها الا ولـد فـاطمه (س) فـانـا ولیهم و انا عصبتهم .(29)

فـاطمه (س) از پیـامبـر اکـرم نقل کـرده که فـرمـود: همانا خـداوند عزوجل ذریه هر یک از فرزندان مادرى را سبب ارتباط و خـویشاوندى قرار داده که به وسیله آن ذریه به او منسـوب مى شوند مگر فرزندان فاطمه که مـن سـرپـرست و خـویشـاونـد آنها هستـم (و به مـن منسـوب مـى شـونـد).

30ـ خوشبخت واقعى

عنها (س) قالت: قـال رسـول الله (ص): هذا جبـرئیل (ع) یخبرنى: ان السعید , کل السعید, حق السعیـد , مـن احب علیـا فـى حیـاتـى و بعد وفـاتى.(30) فاطمه(س) از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده که فرمود: این جبرئیل (ع) است که مرا خبر مى دهد: همانا خوشبخت تمام خوشبخت و خـوشبخت واقعى کسـى است که على را, در زندگى ام و پس ازمرگم دوست داشته باشد.

31ـ پیامبر در جمع اهل بیت

عنها (س) قالت: دخلت على رسـول الله (ص) فبسط ثوبا و قال لى: اجلسى علیه , ثـم دخل الحسن فقال له : اجلـس معها ,ثـم دخل الحسیـن فقال له: اجلـس معهما, ثم دخل علـى (ع) فقال له : اجلـس معهم , ثم اخذ بمجامع الثـوب فضمه علینا ثـم قـال: اللهم هـم منـى و انـامنهم اللهم ارض عنهم کمـا انى عنهم راض.(31)

بر رسول خدا(ص)وارد شدم, جامه اى را گستراند و فرمود: بنشین. دراین وقت حسن(ع) آمد , فرمـود: نزد مادرت بنشیـن, بعدا حسیـن (ع) آمـد. فـرمود: با اینها بنشین. پـس على (ع) آمد . فرمود: تـو نیز با اینان بنشیـن, آن گاه اطراف جامه را گرفت و روى ما انداخت . فرمـود: خـدایا اینها از من اند و مـن از اینهایـم, خـدایـا از اینـان راضـى بـاش همـان طـور که مـن از اینها راضـى ام .

32ـ دعاى پیـامبـر در وقت ورود وخـروج از مسجـد

عنها(س) قالت:کان النبى اذا دخل المسجد یقول:((بسم الله اللهم صل على محمد واغفـر ذنـوبـى و افتح لـى ابـواب رحمتک)). و اذا خـرج یقول :

(( بسـم الله, اللهم صل على محمد واغفر ذنـوبـى وافتح لـى ابـواب فضلک.(((32) فاطمه (س) فرمـوده است: پیامبـر اکـرم (ص) چـون داخل مسجـد مى شـد مى فرمود: (( به نام خدا, خـدایا بر محمد درود فرست و گناهانـم را بیامرز و درهاى رحمتت را برایـم باز کـن )) و چـون خارج مى شد مى فرمود: ((به نام خدا, خدایا بر محمد درود بفـرست و گنـاهـانـم را بیـامـرز و درهـاى بخششت را بـرایم بـاز کــن ))

33ـ سحر خیزى

عنها (س) قالت:مر بى رسول الله(ص)وانامضطجعه متصبحه فحرکنى برجله و قال یا بنیه قـومـى فاشهدى رزق ربک و لا تکـونى مـن الغافلیـن , فان الله یقسـم ارزاق النـاس مـا بیـن طلـوع الفجـر الـى طلـوع الشمـس .(33)

رسول خدا (ص) بر من گذشت , در حالى که در خواب صبحگاهى بودم, مرا با پایـش تکان داد وفرمـود: دختـرم بـر خیز شاهـد رزق و روزى پـروردگارت باش واز غافلان مباش . زیرا که خـداوند روزیهاى مردم را بیـن طلوع فجر تا طلـوع آفتاب تقسیـم مى کند.

34ـ مریض در پناه خدا

عنها (س) قالت: قال النبى(ص) اذا مرض العبد اوحى الله الى ملائکته ان ارفعوا عن عبدى القلم مادام فى وثـاقـى, فانى انا حبسته حتـى اقبضه او اخلـى سبیله . کان ابـى یقـول: اوحـى الله الـى ملائکته اکتبـوا لعبـدى اجـر ما کان یعمل فـى صحته.(34)

فــاطمه (س) فرموده است: پیامبر اکرم (ص) فرمود: چـون بنده خدا بیمار گردد, خداوند به فرشتگانش وحى مى کند: قلـم تکلیف را از بنده ام ـ تاوقتى که در عهد و پیمان مـن است ـ بردارید, زیرا خـودم او را بازداشت نمـوده تا جانـش را بگیرم یا آزادش گذارم. پـدرم مـى فرمود: خداوند به فرشتگانش وحى فرستاد که براى بنده بیمارم پاداش کـارهـایـى را که در وقت سلامتـش انجـام مـى داده بنـویسیـد.

35ـ نـرمخـویـى در مقـابل دیگـران واحتـرام به زنـان

عنها (س) قـالت: قـال رسـول الله (ص) خیـارکـم الینکم منـاکبه و اکــرمهم لنسائهم(35).

پیامبـر اکـرم (ص) فـرمـوده است: بهترین شما نرمخـوترین شما به اطرافیان و بزرگوارترین شما به زنان است.

36ـ پاداش آزادى بردگان

عنها (س) قالت: قال رسول الله (ص) : من اعتق رقبه مومنه کان له بکل عضو منها فکاک عضو من النار.(36)

پیامبر اکرم (ص) فرمود: هرکه بنده مـومنى را آزاد کنـد, به ازاى هر عضـوى از آن بنـده, عضـوى از او در آتـش جهنـم آزاد گردد.

37ـ زمان استحابت دعا

عن ابیها رسـول الله (ص) قالت: قال:ان فى الجمعه لساعه لا یوافقها عبد مسلم یسئل الله تعالى فیها خیـرا الا اعطاه ایاه اذا تـدلـى نصف الشمـس للغروب.(37)

رسول خدا(ص)فرمود:در روز جمعه ساعتى است که بنده مسلمان در آن وقت چیزى از خدا نخواهد مگر آن که خداوند به او عطا گرداند و آن وقتى است که نیمه خـورشید به سوى مغرب نزدیک گردد.

38ـ سستى در نماز

عنها (س) قـالت: ســالت ابـى رسـول الله (ص) لمـن تهاون بصلاته من الرجال و النساء. قال (ص) : من تهاون بصلاته مـن الرجال والنساء ابتلاه الله بخمـس عشـره خصله: یرفع الله البرکه من عمره و یرفع الله البـرکه مـن رزقه , و یمحـواالله عزوجل سیماء الصالحیـن مـن وجهه, وکل عمل یعمله لا یـوجر علیه, و لایرتفع دعاوه الى السماء, لیس له حظ فى دعـا الصالحیـن, و انه یموت ذلیلا, و یموت جائعا , و یموت عطشانا,فلو سقى مـن انهار الدنیا لم یرو عطشه و یوکل الله ملکا یزعجه فى قبره, ویضیق علیه قبره و تکون الظلمه فى قبره, و یوکل الله به ملکا یسحبه على وجهه, والخلائق ینظرون الیه, و یحـاسب حسـابـا شـدیـدا و لا ینظر الله الیه و لایزکیه و له عذاب الیم .(38)

از پـدرم رسـول خـدا (ص) دربـاره مـردان و زنـانـى که در نمـازشان سستـى و سهل انگارى مکنند, پـرسیـدم. آن حضرت فرمـودنـد: هر زن و مردى که در امر نماز سستـى و سهل انگارى داشته باشـد, خـداوند او را به پانزده بلا مبتلا مـى گرداند:

1ـ خداوند برکت را از عمرش مى گیرد.

2ـ خـداونـد, بـرکت را از رزق و روزىاش مـى گیـرد,

3ـ خـداونـد, سیمـاى صـالحیـن را از چهره اش محـو مـى کنـد,

4ـ هـر کـارى که بکنـد بـدون پـاداش خـواهـد مـانـد,

5ـ دعایش مستجاب نخواهد شد,

6ـ بـرایـش بهره اى از دعاى صـالحیـن نخـواهـد بــود,

7ـ ذلیل خواهد مرد,

8ـ گرسنه جان خواهد داد,

9ـ تشنه کام خـواهـد مرد, به طـورى که اگـر با همه نهرهاى دنیا آبش دهنـد, تشنگى اش برطرف نخواهد شد,

10ـ خـداونـد, فـرشته اى را بـرمـى گزینـد تـا او را در قبـرش ناآرام سـازد,

11ـ قبرش را تنگ گرداند,

12ـ قبرش تاریک باشد,

13ـ خداوند فرشته اى رابر مى گزیند تا او را به صـورتش به زمین کشد, در حالى که خلایق به او بنگرند,

14ـ به سختى مورد محاسبه قرار گیرد,

15ـ و خداوند به او ننگردواو راپاکیزه نگرداند و او را عذابى دردناک باشد.

39ـ شکست ظالم

عنها (س) قالت:قال رسول الله(ص) ما التقى جندان ظالمان الا تخلى الله منهما فلـم یبـال ایهمـا غلب, و مـا التقـى جنـدان ظالمـان الا کـانت الـدائره علــى اعتاهما.(39)

فاطمه (س) فرمود: پیامبـر اکرم (ص) فـرمـوده است: دو سپاه ستمگـر به هـم نرسند, مگر آن که خداوند آن دو را به حال خـود واگذارد و باکـى نداشته باشــد که کدام یک پیروز گردد. و دو سپاه ستمگر به هم نرسند, مگر آن که هزیمت و شکست از آن سپاه ظالمتر باشد.

40ـ بخشى از خطبه زهرا (س)

قـالت فـاطمه الزهـراء (س) فـى خطبتها المعروفه :

ـ جعل الله ایمان تطهیرا لکم من الشرک

ـ والصلاه تنزیها لکم من الکبر

ـ والزکاه تزکیه للنفس و نماء فى الرزق

ـ والصیام تثبیتا للاخلاص

ـ والحج تشییدا للدین

ـ والعدل تنسیفا للقلوب

ـ واطاعتنا نظاما للمله

ـ و امامتنا امانا للفرقه

ـ والجهاد عزا للاسلام

ـ والصبر معونه على استیجاب الاجر

ـ والامر بالمعروف مصلحه للعامه

ـ و بر الوالدین وقایه من السخط

ـ وصله الارحام منهاه للعدد

ـ والقصاص حقنا للدماء

ـ و الوفاء بالنذر تعریضا للمغفره

ـ و تـوفیه المکـاییل و المـوازیـن تغییـرا للبخـس

ـ والنهى عن شرب الخمر تنزیها عن الرجس

ـ واجتناب القذف حجابا عن اللعنه

ـ و حرم الشرک اخلاصا له بالربوبیه

ـ و ترک السرقه ایجابا للعفه

ـ فـاتقـوا الله حق تقـاته و لاتمـوتـن الا و انتـم مسلمــون

ـ واطیعوا الله فیمـا امـرکـم به و نهاکـم عنه

ـ فـانه انمـا یخشـى الله مـن عبـاده العلمـاء(40)

حضـرت زهـرا(س) در آن سخنزانـى معروفـش در مسجـد فـرمـود:

خـداونـد ایمـان را بـراى تطهیـر شمـا از شـرک قـرار داد,

و نماز را براى پاک شدن شما از تکبر,

و زکـات را بـراى پـاک کـردن جـان و افزونـى رزقتان,

و روزه را براى تثبیت اخلاص,

و حج را براى قوت بخشیدن دین ,

و عدل را براى پیراستن دلها,

و اطاعت ما را براى نظم یافتن ملت,

و امـامت مـا را بـراى در امـان مـانـدن از تفــرقه,

و جهاد را براى عزت اسلام,

و صبر را براى کمک در استحقاق مزد,

و امـر به معروف را بـراى مصلحت و منـافع همگـانـى ,

و نیکـى کـردن به پـدر و مـادر را سپـر نگهدارى از خشـم ,

وصله ارحام را وسیله ازدیاد نفرات,

و قصاص را وسیله حفظ خونها,

و وفـاى به نذر را بـراى در معرض مغفـرت قـرار گـرفتـن ,

و به انـدازه دادن تـرازو و پیمـانه را بـراى تغییـر خـوى کـم فـروشـى,

و نهى از شـرابخـوارى را بـراى پـاکیزگـى از پلیـدى ,

و دورى از تهمت را بـراى محفـوظ مـانــدن از لعنت,

و تـرک سـرقت را بـراى الزام به پـاکـدامنــى ,

و شـرک را حـرام کـرد بـراى اخلاص به پـروردگـارى او ,

بنابـرایـن , از خـدا آن گـونه که شایسته است بتـرسید و نمیرید, مگر آن که مسلمان باشید,

و خـدارا درآنچه به آن امر کرده و آنچه از آن بازتان داشته است اطاعت کنید, زیرا که ((از بندگانـش , فقط آگاهان, از خـدا مـى ترسند.))( سـوره فاطر آیه28)


 

پى نوشت ها:

1s ـ فـاطمه الزهـراء بهجه قلب المصطفـى, ج 1,ص 265.

2 ـ همان, ج 1,ص 266.

3 ـ پیشین , ج 1,ص 267.

4 ـ همان ,ج1,ص 273.

5 ـ الامامه والسیاسه ,ج 1, ص 14.

6 ـ بهجه, ج 1,ص 266.

7 ـ بحـار الانـوار , ص 43, ص 92, چـاپ ایــران.

8 ـ بهجه , ج 1,ص 287.

9 ـ همان , ج 1,ص 285.

10 ـ همان , ج 1, ص 274.

11 ـ پیشین, ج 1,ص 304.

12 ـ بحارالانوار, ج 8,ص 310.

13 ـ بهجه, ج 1,ص 305.

14 ـ بهجه , ج 1, ص 306

15 ـ بحـارالانـوار , ج 8

,ص 309.

16 ـ بهجه , ج 1,ص 305.

17 ـ همـان, ج 1,ص 302

18ـ  بحـار الانــوار, ج 96, ص 225.

19 ـ احقاق الحق, ج 7,ص 308.

20 ـ همان, ج 7,ص 307.

21 ـ ینـابیع المـوده, ص 44, چـاپ شـریف الـرضـى قـم.

22  بهجه ج 1,ص 302.

23 ـ بهجه, ج 1,ص 300.

24 ـ همان, ج 1,ص 274

25 ـ همان, ج 1,ص 266.

26 ـ بهجه, ج 1,ص 266.

27 ـ همان, ج 1,ص 267.

28 ـ بهجه, ج 1,ص 268

29 ـ فـرائد السمطیــن, ج 2,ص 77.

30 ـ بهجه, ج 1,ص 271.

31 ـ همان ,ج 1,ص 277.

32 ـ مسنـد فـاطمه الزهـراء (س) , ص 215, چـاپ دارالقـرآن قــم.

33 ـ همان , ص 219.

34 ـ مسند فاطمه الزهراء, ص 220.

35 ـ مسند فاطمه الزهراء (س) , ص 221.

36 ـ همان , ص 221.

37 ـ همان,ص 227.

38 ـ مسند فاطمه الزهراء , ص 235.

39 ـ مسند فاطمه الزهراء, ص 223.

40 ـ احتجاج طبرسى , ص 99, چاپ سعید.


 


لطفا به اشتراک بزارید تا همه استفاده کنند

  ارسال به نت ایران   محبوب کن - فیس نما     ارسال به کلوب   افسران   ارسال به افسران ولایت     شبکه اجتمایی سنگریها  


تبلیغات