سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاوران مهدی (عج)
لوگوها


(( نمایشنامه خطبه غدیر ))


  • تاریخ ارسال : یکشنبه 88/11/18, 6:34 صبح
  • دسته بندی :
  • نویسنده : لیلة القدر

خبرگزاری فارس: مدیر آستان مقدس احمدی و محمدی گفت: موزه جدید این آستان مقدس آماده است تا در سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی افتتاح شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی آستان مقدس احمدی و محمدی شیراز، محمدحسن دستغیب اظهار داشت: طرح اجرایی توسعه و زیباسازی موزه آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) با استفاده از جدیدترین فناوری، طراحی، تجهیز و آماده‌سازی به مراحل پایانی خود نزدیک شده است و به نظر می‌رسد در سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد بهره‌برداری و افتتاح این مجموعه ارزشمند و دیدنی باشیم.


مدیر آستان احمدی و محمدی افزود: باید از یک سو اشاره کنم به سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در سفر پر خیر و برکتشان به شیراز و حضور در این‌ آستان مقدس، مبنی بر مرکزیت و محوریت این حرم مطهر به عنوان سومین حرم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در ایران اسلامی و ضرورت اجرای برنامه‌های کلان و شایسته جایگاه رفیع این حرم مطهر و بحث مهم گردشگری مذهبی که ایشان مطرح فرمودند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر حضور میلیون‌ها زائری که از نقاط دور و نزدیک کشور عزیزمان و دیگر کشورها به‌ویژه ممالک اسلامی که به دلیل عشق و ارادت و ادای احترام به مقام شامخ ایشان به این بارگاه مشرف می‌شوند و استفاده از این فرصت به منظور معرفی شخصیت و فضایل و کرامات این ذریه رسول‌الله (ص) و ترویج فرهنگ تشیع و معرفی آثار هنرمندان و استادکاران ایرانی.
دستغیب اضافه کرد: طرح توسعه و زیباسازی موزه این آستان مقدس در شورای فرهنگی مصوب و حسب‌الامر تولیت محترم آستان حضرت آیت‌الله سید محمد مهدی دستغیب و با بهره‌گیری از مشاوران آستان قدس رضوی و کارشناسان میراث فرهنگی وارد مرحله اجرایی شد که تمام هزینه‌های این طرح بزرگ از طریق نذورات مردمی آستان مقدس تأمین شده است.
مدیر آستان مقدس احمدی و محمدی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: هنر پیش از زبان و ادبیات وسیله ارتباطی بین انسان‌ها بوده است که امروز ما این نقش را بزرگ‌تر می‌بینیم.
وی گفت: هنر اسلامی نشأت گرفته از زبان قرآن و آموزه‌های دینی است و در نگاه اول به یک آثار اسلامی، عمق ایمان و تعهد هنرمند را می‌توانیم مشاهده کنیم.
دستغیب اظهار داشت: امروز هر گردشگری که وارد یک کشور می‌شود، در کنار دیدن جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و مذهبی می‌خواهد اطلاعاتی در زمینه مذهب و فرهنگ مردم آن کشور کسب کند، از این رو موزه‌ها بهترین اماکنی هستند که می‌توانند این اطلاعات را به مخاطبان خود بدهند.
مدیر آستان احمدی و محمدی ادامه داد: موزه این آستان مقدس یک موزه مذهبی و فرهنگی است با ویژگی‌های منحصر به فرد خود و این موزه در دو طبقه در مجموع به مساحت یک‌هزار و 500 متر مربع در سالن زیبایی که جلوه‌ای از معماری اسلامی و سنتی دارد، بر گرفته از سبک‌های جدید منبت‌کاری بسیار زیبا با قفسه‌های شکیل و مدرن ویژه نگهداری اشیا عتیقه مجهز به چشم الکترونیک و دزدگیر و نصب دوربین‌های مجهز و با درج مشخصات اشیا در کارت شناسنامه به زبان فارسی، عربی، انگلیسی که به وسیله کارشناسان و تاریخ شناسان نسبت به شناسایی دقیق و گردهم‌آوری و ساماندهی اشیا اقدام شده است.
دستغیب خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های شاخص این موزه که در کشور بی نظیر است، تنوع آثار ارائه شده است و ما در این موزه آثار متعلق به قبل از میلاد مسیح و آثار مربوط به دوران اسلامی و دوران معاصر را داریم، با کتاب‌ها و قرآن‌های نفیس خطی با رسم‌الخط زیبا مزین به خط نستعلیق، ثلث و نسخ که اطراف سر صفحه و نیز آخر آیات مزین به تذهیب‌کاری و میناکاری شده است.
وی تصریح کرد: همچنین اشیا باستانی از 6 هزار سال قبل از میلاد مسیح تا عصر حاضر، هنر‌های تزئینی، بافته‌ها، مسکوکات، اسکناس‌های قدیمی، ظروفی از جنس‌های مختلف با نقوش متفاوت، تابلوهای نفیس خاتم، زیارت‌نامه و دعاهای منبت‌کاری شده و آثار هنری دیگر از جمله یک درب دولنگه اهدایی یمین‌الدوله، مسعود میزرا ملقب به ظل‌السلطان فرزند ناصرالدین‌شاه قاجار به سال 1289 ه.ق و نیز یک ساعت ساخت انگلستان به سال 1292ه. ق اهدایی این شخص در این موزه وجود دارد.
مدیر آستان محمدی و احمدی در ادامه گفت: همچنین صندوق قدیمی مرقد مطهر حضرت سید میرمحمد (ع) ساخته شده به طرز زیبا و باشکوه از چوب و مزین به اسما مبارک 12 امام (ع) و نیز با توجه به قرار گرفتن مرقد منور شهید محراب حضرت آیت‌الله دستغیب در جوار بارگاه ملکوتی و با صفای حضرت سید میرمحمد (ع)، اسناد مبارزات آن مجاهد نستوه، دست‌نوشته‌ها، آثار تألیف ایشان و نیز تعدادی از وسایل شخصی آن شهید والا مقام نیز در این موزه در منظر بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.
وی اظهار داشت: آمار سالانه بازدیدکنندگان که روند رو به رشدی داشته، حدود 400هزار نفر در طول سال بوده که امیدواریم با تغییرات زیادی که در این بخش ایجاد شده است آمار امسال ما به بیش از یک میلیون نفر در سال برسد.
وی اظهار داشت: ساعت کار موزه این آستان مقدس، روزهای عادی از ساعت هشت تا 16 و در ایام نوروز از ساعت هفت و 30 دقیقه تا 20 است.
دستغیب بیان داشت: آستان مقدس طرح توسعه و غنی‌سازی محتوای موزه را به صورت مستمر در زمینه‌های قرآنی، نجوم، فرش، تمبر و مسکوکات، ظروف مختلف و غیره را در دستور کار خود قرار داده است و در حال حاضر آثار موجود در موزه حدود 950 قطعه است که اغلب این اشیا اهدایی زائرین و مردم استان فارس برای حفظ و نگهداری در موزه آستان مقدس برای آیندگان با نام خود افراد حفظ و حراست می‌شود که به غنای هر چه بیشتر این موزه کمک کرده‌اند.
وی گفت: کسانی که مجموعه‌های نفیس کلکسیونی ارزشمند از قبیل مواردی که ارزش نگهداری در موزه را داشته باشد، مدال‌های ورزشکاران عزیزی که در عرصه‌های جهانی و کشوری کسب شده، مدال‌های مسابقات جهانی علمی که نخبگان فرهنگی کسب کرده‌اند، این آستان آمادگی آن را دارد، که اشیا موزه‌ای این عزیزان را برای حفظ و نگهداری برای آیندگان با نام خودشان در موزه نگهداری کند تا میراث جاویدانی برای آیندگان و معرفی آنها باشد.


لطفا به اشتراک بزارید تا همه استفاده کنند

  ارسال به نت ایران   محبوب کن - فیس نما     ارسال به کلوب   افسران   ارسال به افسران ولایت     شبکه اجتمایی سنگریها  


تبلیغات