سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاوران مهدی (عج)
لوگوها


(( نمایشنامه خطبه غدیر ))


  • تاریخ ارسال : شنبه 88/9/21, 1:32 عصر
  • دسته بندی :
  • نویسنده : لیلة القدر

سپاه نیوز: رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت:تمام مراحل ورود، جذب و انواع عضویت در بسیج تغییر می‌کند.
به گزارش سپاه نیوز: "به بسیجیان نوید می‌دهم که مید‌ان‌های گسترده‌تری برای مجاهدتشان باز می‌شود ". این آخرین جمله مصاحبه فارس با رئیس سازمان بسیج مستضعفین بود.

سردار نقدی که در حکم 12 مهرماه مقام معظم رهبری، از او به عنوان سردار سرتیپ بسیجی، یاد شده است را شاید بیشتر به خاطر لباس خاص نظامی‌اش که همچون سرلشکر بسیجی فیروزآبادی است، بشناسند.
او در این مصاحبه، صریحا از همه بسیجیان و مردم دلسوز خواست تا ایده ها و راهکارهای خود را برای تقویت بسیج ارائه کنند، از دغدغه ها و برنامه‌هایش گفت، تاکیدات مقام معظم رهبری به خویش را مرور کرد و نهایتا از آسیب شناسی و بازنگری‌ها در این شجره طیبه انقلاب سخن گفت.
تلاش بر این بوده که در این مصاحبه، فارغ از بیان موضوعات انتزاعی، مشکلات و راهکارهای رئیس سازمان بسیج مستضعفان بیان شود. حال چقدر این تلاش، نتیجه داشته را باید از خواندن این مصاحبه استخراج کرد.
وی در ابتدای سخنان خود با یادآوری اینکه بسیج رودخانه زلال حرکت مردم است و آنچه که برای تشکل و سازمان یافتن مردم امروزه به عنوان الگوهای موجود در دنیا داریم همان شکل‌های غربی و شرقی آن است که به شکل تشکل‌های سوسیالیستها یا لیبرالیست‌های غربی، جنبه‌های دیوان سالارانه و جنبه‌های اداری غلبه دارد، افزود: در یک روش بسیجی و مردمی، هیچکدام از این خصوصیات غربی و شرقی داخل نیستند.
نقدی خاطرنشان کرد: سازمان‌دهی هیئت، یک عشیره و یا یک خانواده، نوعی سازمان‌دهی‌های مردمی هستند. یک خانواده همدیگر را می‌شناسند و تبادل فرهنگی و خدماتی دارند و مشکلات همدیگر را حل می‌کنند و بدون اینکه کاغذی رد و بدل شود، تعهداتی داده می‌شود؛ این نوع تشکل مردمی است و ما هم می‌خواهیم یک تشکل مردمی بدون دغدغه‌های اداری داشته باشیم.
به اذعان رئیس سازمان بسیج مستضعفین، در وضع حاکم بر کشور ما رسیدن به این موضوع خیلی سخت است. وی افزود: ما می‌خواهیم تشکل‌ها به شکل مردمی توسعه پیدا کند و لازمه این کار این است که خیلی‌ کارهایمان را از قالب دستورالعمل تشکیلاتی خارج کنیم و به صورت خط مشی‌ به رده‌ها بدهیم.

شرایط ورود اقشار مختلف به بسیج متحول می‌شود

وی با تاکید بر اینکه ما باید بتوانیم یک تشکل روان و مردمی را به جای یک تشکل بروکراتیک که همه چیز باید از بالا تعیین تکلیف شود، در بسیج قرار دهیم، گفت: تمام مراحل مانند ورود و جذب بسیج و انواع عضویت در بسیج تغییر می‌کند و شرایط حضور اقشار مختلف به بسیج نیز متحول خواهد شد. چراکه مثلا نحوه ورود یک طلبه با یک دانش آموز متفاوت است. نوع فعالیت افراد هم متفاوت است مثلا یک استاد فعال بسیجی کسی است در سال چند مقاله مفید و کاربری برای بسیج بنویسد نه اینکه به او بگوئیم در هفته 2 ساعت در پایگاه بسیج حضور داشته باشد.

فعالیتهای اقشار تخصصی سلیقه ای نمی‌شود

آیا اعطای اختیارات به اقشار مختلف، موجب سلیقه‌ای شدن فعالیت‌های بسیج نمی‌شود؟
سردار نقدی در پاسخ به این شبهه می‌گوید: اقشار این موضوعات را با ادبیات خود تنظیم می‌کنند و برای جلوگیری از سلیقه‌ای شدن فعالیتها در موارد مختلف، ضمن اعطای اختیارات بیشتر، در نهایت در ستاد تخصصی سازمان بسیج، هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد و این تغییرات نیز انعطاف لازم را دارد مثلا در اصناف به جای پایگاه مقاومت بگوئیم، نام آنرا یک موضوع مرتبط با این صنف بگذاریم ...
رئیس سازمان بسیج مستضعفین همچنین گفت: تعداد اقشار بسیج بسته نیست و شورای مرکزی بسیج هر وقت تصمیم بگیرد می‌تواند اقشار را اضافه کند.

ادبیات نظامی نباید بر سازمان بسیج حاکم باشد

سردار نقدی درباره تاثیر جداشدن آمادگی‌های دفاعی از سازمان بسیج مستضعفین گفت: حقیقت این است که مسایل نظامی و آمادگی‌های رزمی برای اقشار جوان آنقدر جذاب است که وقتی این محور کار شود، همه انرژی‌ها به آن سمت می‌رود. لذا این برای ما نیز یک فرصت است وقتی که ما نیروهایی که علاقه‌مند به کار رزمی هستند را جذب و تقویت می‌کنیم و تحویل بخش نیروی زمینی می‌دهیم این ما را فارغ‌البال می‌کند تا به سایر جنبه‌ها و ابعاد که افراد باید در آن حضور فعال داشته باشند، بپردازیم.
"مقام معظم رهبری سال‌هاست این موضوع را از بسیج خواسته بودند ولی محقق نمی‌شده است و آسیب‌شناسی شد و دیده‌اند که این جذابیت و حجم بالای کاری که انضباط‌های نظامی دارد باعث می‌شد، این کار شکل نگیرد و بعد هم ادبیات به آن صورت حاکم می‌شود که موجب می‌شود قشرهای دیگر کمتر جذب شوند. "
وی تصریح کرد: وقتی ادبیات نظامی بر سازمان حاکم شد سایر اقشاری که با این ادبیات بیگانه هستند از این موضوع دفع می‌شوند. باید ساختار سازمان را طوری برنامه‌ریزی کنیم تا با ادبیات تشکل‌های مردمی و غیرنظامی هم‌ساز باشد.

شیوه دریافت راهکارها از مردم و بسیجیان

به اعتقاد این مقام فرهنگی در کشور، مهمترین هدف کوتاه مدت در بسیج، تولید فکر و اندیشه خلاق برای حرکت در بسترهای جدید است.
نقدی گفت: ما از همه مردم درخواست کردیم تا به بسیج کمک کنند تا در بسترهای جدیدی بهتر حرکت کند. به ما بگویند نیازهای جامعه که باید رفع شود، چیست؟
قابلیت‌هایی که در اقشار است، را نام ببرند. ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که کنار گذاشته شده چه چیزهایی است؟ و اینکه راهکارها چیست.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین درباره نحوه انتقال راهکارهای مردم به مسئولان ارشد این سازمان گفت: برای ارتباط و انتقال فکرها و اندیشه‌ها به راس سازمان، 2 اقدام را انجام خواهیم داد؛ یکی معرفی مراکز دریافت این اطلاعات و انتقال به رئیس سازمان و پیش‌بینی گروه‌های کاری است تا این مسایل را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند و بتوانند به راهکارهای عملی و قابل اجرا تبدیل کنند. دومین راهکار هم این است که ما به شکل ساختاری نظر می‌خواهیم؛ یعنی پایگاه به حوزه‌ها و حوزه‌ها به نواحی و همین طور تا مرکز و در سلسله مراتب اقشار هم به همین ترتیب، ایده ها جمع آوری خواهد شد.
"بنا داریم از نظرات ارزشمند و برتر مردم و بسیجیان تقدیر شایسته کنیم "
وی با بیان اینکه پس از هفته بسیج راههای دریافت نظرات اعلام می‌شود، در پاسخ به خبرنگار دفاعی فارس تاکید کرد: ما چند مرحله را باید پشت سر بگذاریم. یک مرحله ارائه راهکارهای اولیه است که تا پایان امسال تمام می‌شود. اینها به مدت یک سال آزمایشی اجرا می‌شود و ایرادهایش گرفته می‌شود و بعد به صورت راهکارهای پایدار به مرحله اجرا در می‌آید. سازمان بسیج نیز این اختیارات را دارد که تغییرات ساختاری و محتوایی را اعمال کند.

انگیزه‌های بسیجیان باید هم‌جهت شود

سردار نقدی با اشاره به الزامات بسیج برای ورود به دهه چهارم انقلاب گفت: مهمترین موضوع این است که اگر ما می‌خواهیم بسیجی باشیم باید خودسازی کنیم و ارتقای سطح معنویت و اخلاق از اولویت‌های ما است. لازمه تحقق عدالتی که مقام معظم فرمودند، داشتن کادرهای عادل است؛ کادرهایی که اگر به جایی رسیدند مردم و خدا را فراموش نکنند.
"ما باید بتوانیم خدمتگزاری سازمان یافته داشته باشیم، مثلا در محله‌ای معضلی وجود دارد و مردم از آن نگران هستند، بسیج باید کمک کند در حل آن معضل. "
وی افزود: در عرصه سازندگی ما کارهای کوچک و گسترده در گوشه و کنار کشور داریم که می‌تواند بسیج با هم جهت کردن انگیزه‌ها، کار را پیش ببرد. بسیج باید اولویت ما را شناسایی و بعد انگیزه‌ها را تشویق کند.

جوانان تشنه تحول در بسیج هستند

نقدی درباره یکی از ایده های خود برای ایجاد تحول در فعالیت های بسیج نیز گفت: بسیج یک سازمان و تشکل خط شکن بوده و یکی از خصوصیات مهم بسیج، تحول پذیری و نوآوری است. جوانانی که در بسیج هستند تشنه تحول در بسیج هستند و از کارهای تکراری در پایگاه ها خسته هستند.
وی یادآور شد: ما یک بدنه تشنه آماده تحول داریم. البته جاهایی هم ممکن است در مقابل تحولات مقاومت شود ولی این طبیعی است و باید در این خصوص فرهنگ سازی کنیم.

ملاک افزوده شدن بسیجیان جامعه نباید صدور یک کارت باشد

رئیس سازمان بسیج مستضعفین درباره علت پرهیز خود از ارائه آمارها بدون در نظر داشتن رسیدن به اهداف نیز گفت: ما باید باید راجع به نزدیک شدن به هدف اصیل گزارش دهیم؛ هدف ما رفتن به سمت جامعه اسلامی است، بازار اسلامی، دانشگاه اسلامی، مدرسه اسلامی، وگرنه اعداد و کمیت به درد بایگانی می‌خورد چون این اعداد اصالت ندارند بلکه خروجی این اعداد اصالت دارند.
وی اضافه کرد: گاهی اوقات با کمیت کوچکتر، کارهای بزرگی انجام می‌شود منتها طبیعتا سازمان بسیج یکی از ویژگی‌هایش این است که دربرگیرنده همه آحاد مردم باشد.
"اضافه کردن عدد در سازمان بسیج بد نیست ولی در سازمان‌های دیگر بد است چون هزینه بالا می‌رود ولی اینجا فایده بالا می‌رود. وقتی عدد ما بالا می‌رود یعنی خدمات به روستاها بیشتر می‌شود، یعنی سطح معرفت تعداد افراد بیشتری از جامعه بالا می‌رود.
هیچ هزینه اضافی با افزوده شدن عدد افراد بسیجی جامعه ایجاد نمی‌شود.
سردار نقدی گفت: با اضافه شدن افراد بسیج باید اصول و ارزش‌ها حفظ شود. این طور نیست که ما فقط یک کارت صادر کنیم و بگویم افراد بسیج اضافه شده است. هر چه قدر ما بتوانیم عدد بالاتری از افراد جامعه را سازماندهی کنیم، به نفع انقلاب است.
تاکیدات رهبر انقلاب به رئیس سازمان بسیج مستضعفین
وی درباره توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در زمان تصدی این مسئولیت نیز به فارس گفت: تاکید مقام معظم رهبری بیشتر روی اقشار است و تخصصی بودن بسیج. یعنی اینکه به هر کدام از اقشار توجه کنیم و استقلال نسبی به آنها بدهیم. همچنین تاکید ایشان بر حفظ افرادی است که جذب بسیج می‌شوند است. نباید بر اثر اشکال کوچکی در سیستم، یک نفر از اعضای بسیج ناراحت شود و کناره گیری می کند. ایشان تاکید دارند افرادی که جذب می‌کنیم برنامه برای حفظ شان داشته باشیم .
نقدی گفت: اگر برای افرادی که جذب بسیج شده اند مسئولیت و کاری تعریف نشود، آنها می‌روند. یک فرد با انگیزه و انقلابی جایی نمی رود بیکار بایستد. مقام معظم رهبری هم تاکید کردند که ما حتما کار داشته باشیم و تاکید داشتند به جوان‌ها بیشتر بپردازیم.
انتهای خبر/05
منبع: روزنامه جوان 
  


لطفا به اشتراک بزارید تا همه استفاده کنند

  ارسال به نت ایران   محبوب کن - فیس نما     ارسال به کلوب   افسران   ارسال به افسران ولایت     شبکه اجتمایی سنگریها  


تبلیغات