سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاوران مهدی (عج)
آخرین مطالب


لوگوها


(( نمایشنامه خطبه غدیر ))


  • تاریخ ارسال : شنبه 88/2/12, 3:21 عصر
  • دسته بندی :
  • نویسنده : لیلة القدر

عطر شهادت در فضای مجازی پیچید  ....
پایگاه فرهنگی و اطلاع‌رسانی راسخون ویژه‌نامه «عطر شهادت»، تارنمای صبح، پایگاه اطلاع‌رسانی شهید آوینی و نوید شاهد ویژه‌نامه‌ شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری را مناسبت سالروز شهادت وی منتشر کردند.

شهید آیت الله مرتضی مطهری.

ویژه نامه راسخون

ویژه نامه صبح

ویژه نامه آوینی

 

مرجع : خبرگزاری قرآنی ایران 
به گزارش آینده روشن، به نقل از ایکنا، زندگی‌نامه شهید مطهری، احیاگر واصل، مصلح اجتماعى با خاستگاه دینى، سیری در سیره تربیتی شهید مطهری، استاد مطهری ضرورت‌های زمان را درک می‌کرد، بازخوانی اوصاف شخصیتی شهید مطهری، نحوه رفتار استاد مطهری با همسرش و نظریات شهید مطهری در باب هنر از بخش‌های تشکیل دهنده ویژه‌نامه راسخون هستند.

همچنین از دیگر بخش‌های این ویژه‌نامه می‌توان به نهضت نرم‌افزاری در سیره علمی و عملی استاد مطهری، محیط پرورشی و خانوادگی شهید مطهری، گستره تاثیر شهید مطهرى بر پیروزى انقلاب اسلامى، هنر شهید مطهری، آزادی و آزادی عقیده و تفکر از نظر شهید مطهری، مهدویت و انتظار در اندیشه شهید مطهری، استاد مطهری و پویایی دانش اسلامی در دنیای معاصر، سیری در کتاب «داستان راستان» اثر شهید مطهری، مردم سالاری دینی از دیدگاه شهید مطهری و اصلاحات دینی - اجتماعی از دیدگاه استاد مطهری اشاره کرد.

در بخش «مصلح اجتماعى با خاستگاه دینى» این ویژه‌نامه آمده است: «استاد مطهرى را به عنوان یک روحانى و اسلام شناس برجسته، به عنوان یک فیلسوف و متفکر ژرف اندیش، به عنوان یک استاد و نویسنده نمونه و به عنوان‌هاى دیگرى از این قبیل شناخته‌ایم. اما شناخت او به عنوان یک مصلح اجتماعى، نیاز مغفولى است که به دو دلیل ضرورت مضاعفى یافته است.»

«نخست آن‌که استاد مطهرى از معدود متفکرانى است که مورد قبول و اقبال قشرهاى متفاوت اجتماعى و طیف‌هاى مختلف فکرى است و نظر صایب، نیت خالص و قدرت نظریه‌پردازى او را همگان پذیرفته و تحسین کرده‌اند. دیگر آن‌که با گذشت سه دهه از تجربه برپایى نظام سیاسى بر مبناى تفکر دینى، نیاز به بازاندیشى در گذشته براى حرکتى پرشتاب‌تر و صحیح‌تر در آینده جاى تردید ندارد. نگاهى به آثار و کارنامه پربرکت این شهید بزرگ نشان مى‌دهد که مى‌توان او را به عنوان یک مصلح اجتماعى که اتفاقا از خاستگاه دین به همه چیز نگریسته است، مورد مطالعه قرار داد و از آثار مکتوب و شفاهى و از مهم‌ترین سیره عملى و رفتار اجتماعى او الگوى مطمئنى براى خود ساخت.»

در بخش «سیری در سیره تربیتی علامه شهید مطهری(ره)» نیز می‌خوانیم: «استاد مطهری که از تربیت یافتگان ممتاز مکتب وحیانی قرآن عترت از همان اوان جوانی به موازات وارد شدن در عرصه علمی از خودسازی و اهتمام حیات معنوی غافل نشد و توأمان در این دو عرصه با موفقیت گام برداشت.»

«شهید مطهری چهره‌ای ارزشمند و بی‌بدیل از زمره پرورش یافتگان مکتب حضرت امام خمینی(ره) است که عمر خویش را در مسیر کسب و نشر معرفت و احیای کلمه الله سپری نمود و صدها شاگرد را در راستای اهداف متعالی اسلام پرورش داد و در یک سخن، او رادمرد ادای تکلیف بود. حضورش چنان روحانیتی به مجلس می‌بخشید که شنونده با تمام وجود معنویت و قداست آن را در می‌یافت و به نسبت آمادگی‌هایش در جذبه‌های الهی آن مستغرق می‌شد؛ معنویت و قداستی که نتیجه عمل کردن به درس‌های زندگی‌ای بود که خود توصیه می‌نمود.»

 

همچنین عوامل ترور، فلسطین، حسینیه ارشاد، تدریس و تحقیق و سخنرانی از بخش‌های ویژه‌نامه سایت صبح است که در بخش «تدریس و تحقیق» آمده است: «مردان بزرگ و دوران‌ساز تاریخ، آنان که با حضور در برهه‌ای از زمان بر اندیشه‌ها و دیدگاه‌های نسل معاصر خود و نیز بر نسل‌های آینده تأثیر گذاشته‌اند و جهان‌بینی و شناخت آن‌ها را دگرگون ساخته و مناظره تازه‌ای در برابر آنان گشوده‌اند و ایشان را به پیروی از خویش وادار ساخته‌اند، کسانی بوده‌اند که در یک، یا چند بعد از ابعاد وجودی خویش، برتری و امتیاز چشم‌گیری نسبت به همگنان داشته‌اند.»

«در میان این شخصیت‌های برجسته و این ستیغ‌های سر به فلک کشیده برخی در میان دیگران برجسته‌تر و شاخص‌ترند، مرحوم استاد شهید آیت‌الله مطهری در زمره آن گروه از برگزیدگان جامعه بشری است که با تأسی به پیامبران و امامان(ع) و علما و بزرگان دین، نه فقط در یک جنبه، که در ابعاد گوناگون وجودی رشد و بالندگی داشته و سعه و رقا معنوی پیدا کرده است. او محققی توانا و موشکاف، متکلمی بصیر، فیلسوفی عمیق‌اندیش، مصلحی پرشور، احیاگری جان سوخته و عارفی روشن ضمیر بود.»

در بخش «حسینیه ارشاد» از این ویژه‌نامه نیز می‌خوانیم: «در مورد شرکت ایشان در حسینیه ارشاد نباید گفت شرکت، باید گفت مؤسس، ایشان مؤسس حسینیه ارشاد است؛ آن وقتی که در تهران جلسات مذهبی درست و حسابی و منظمی نبود، چند نفر به فکر افتادند که یک کار این جوری بکنند و عنصر اصلی هم آقای مطهری بود و آقای همایون که بانی مالی آن‌جا بود؛ جزو پیشقدمان این کار بودند. چند نفری نشستند و زمینی را در یک مقداری بالاتر از محل کنونی حسینیه در نظر گرفتند و چادری زدند و دیوار مختصری دورش کشیدند و این شد حسینیه ارشاد و از گویندگان دعوت کردند.»

 

همچنین ویژه‌نامه پایگاه اطلاع‌رسانی شهید آوینی از بخش‌هایی چون نگاهی به زندگی استاد شهید آیت الله مطهری، فیلم های مطهر، در فراق استاد، دانلود آثار استاد مطهری و تبارشناسی گروهک ترورریستی فرقان تشکیل شده است.

آثار برگرفته شده از کتب استاد شهید مطهری، استاد شهید مطهری در بیان بزرگان، سخنرانی‌های استاد شهید مطهری، شهید مطهری به روایت دیگران، عرفان مطهر و یادگاری از ما نیز دیگر بخش‌های این ویژه‌نامه را تشکیل می‌دهند.

در بخش «استاد شهید مطهری در بیان بزرگان» این ویژه‌نامه در سخنان امام خمینی(ره) درباره وی آمده است: «خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی‌استثنا آثارش خوب است». ایشان بی‌استثنا آثارش خوب است، انسان‌ساز است، برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان خدمت‌های بزرگ کرده است این مرد عالی‌قدر. خداوند به حق رسول اکرم، او را با رسول اکرم محشور بفرماید.»

در همین بخش در مصاحبه با حضرت آیت الله خامنه‌ای ایشان درباره استاد مطهری بیان کرده اند: «مرحوم استاد شهید مطهری با صراحت ایدئولوژی اسلامی متکی به متون اسلامی و بدون هیچ گرایش به چپ و راست را مطرح می‌نمود.»

«مرحوم شهید مطهری از اول حساسیت عجیبی روی تفکر التقاطی داشت و آن وقت که همه با تفکرات التقاطی برخوردهای سطحی داشتند او با کمال سخت‌گیری روی جا‌به‌جای این تفکر می‌ایستاد و آن را مردود می‌شمرد که در این زمینه نمونه‌های بی‌شماری از ایشان به یاد دارم.»

 

زندگی‌نامه، خاطرات، پیام‌ها و سخنرانی‌ها، تصاویر و فایل سخنان شهید، اشعار و بیان اندیشه شهید مطهری نیز قسمت‌های اصلی ویژه‌نامه نوید شاهد را تشکیل می‌دهند که در بخش «زندگی‌نامه» آن آمده است: «استاد شهید آیت الله مطهری در 13 بهمن 1298 هجری شمسی مطابق با 12 جمادی‌الاول 1338 هجری قمری در قریه فریمان که اکنون تبدیل به بخش شده است واقع در 75 کیلومتری شهر مقدس مشهد (مرکز استان خراسان رضوی) در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان گشود. پس از طی دوران طفولیت به مکتب خانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی پرداخت.»

«در سن 12 سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت نمود و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال ورزید. در سال 1316 با وجود مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علی‌رغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم شد. در آن زمان، آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ عبدالکریم حایری یزدی موسس حوزه، به تازگی دیده از جهان فرو بسته و ریاست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن آیات عظام سیدمحمد حجت، سیدصدرالدین صدر و سیدمحمدتقی خوانساری به عهده گرفته بودند.»

در بخش «مهاجرت به قم» این ویژه‌نامه نیز می‌خوانیم: «گر چه حوزه قدیمی مشهد، در آن دوره‏ای که استاد مطهری در آن جا مشغول تحصیل بوده‏اند، به دلیل برخورداری از اساتید و مدرسان متبحر در رشته‏های ادبی، فقهی، فلسفی و غیره، از برتری و اهمیت زیادی برخوردار بود، اما ظلم و ستم و انواع فشارهای حکومت رضاخان، اوضاع را برای دانشمندان و روحانیان بسیار سخت کرده بود؛ لذا این حوزه، در آستانه فروپاشی قرار گرفت. از سوی دیگر، حوزه قم، در نتیجه زحمت‏های آیت‌الله‏‌العظمی عبدالکریم حایری یزدی از رونق خوبی برخوردار بود.»

«استاد مطهری، به جهت اهتمامی که به فراگیری علوم اسلامی داشتند، با وجود مخالفت شدید اطرافیان، در سال 1316 شمسی، هنگامی که جوانی 18 ساله بود، وارد حوزه قم شد و به مدت حدود 15 سال، با جدیت و اشتیاق کم‏نظیر، به فراگیری دانش‏های حوزوی، در سطوح مختلف پرداخت و طولی نکشید، خود، به یکی از چهره‏های مهمّ علمی و اخلاقی، که طلاب و فضلای حوزه قم، از برکت‏های وجودی وی در رشته‏های گوناگون، کسب فیض می‏کردند، تبدیل شد.»

12 اردیبهشت، سالروز شهادت استاد آیت الله مرتضی مطهری به نام روز «معلم» نامگذاری شده است.

 


لطفا به اشتراک بزارید تا همه استفاده کنند

  ارسال به نت ایران   محبوب کن - فیس نما     ارسال به کلوب   افسران   ارسال به افسران ولایت     شبکه اجتمایی سنگریها  


تبلیغات