(( نمایشنامه خطبه غدیر ))
1. شجره خبیثه
امام در خطبه آغازین وصیتنامه، پس از ذکر حدیث ثقلین بر ظالمان در حق اهل بیت، به آنان لعنت می فرستد و آنان را اصل شجره خبیثه می خواند.
تعبیر «شجره خبیثه » در سوره ابراهیم چنین آمده است:
«و مثل کلمة خبیثة کشجرة خبیثة » (ابراهیم/ 26). در این سوره پس از ایات مذکور،به نحو استیناف، سخن از کسانی می رود که نعمت خدا را از روی کفر دگرگون کردندو قوم خود را به هلاکت کشاندند: « الم تر الی الذین بدلوا نعمة الله کفرا و احلوا قومهم دار البوار» (ابراهیم)
نتیجه بارزدگرگون ساختن نعمت خدا و ورود به خانه هلاکت، همان مصائبی است که شمه ای از آن در آغاز وصیتنامه آمده است.
ایشان مینویسد: «از جمله مسائل اسف انگیزی که باید برای آن خون گریه کرد» کنار نهادن «مفسران حقیقی قرآن و آشنایان به حقایق است که سراسر قرآن کریم را از پیامبر صلیاللهعلیهوآله دریافت کرده بودند». ادامه مطلب...
1ـ ابن ابى الحدید گوید: او عابدترین مردم بود و بیش از همه نماز و روزه مىگزارد و مردم نماز شب و ملازمت و آداب وردخوانى و خواندن نافلهها را از او آموختند. چه پندارى درباره مردى که کار مراقبت از ذکر و اوراد خود به جایى رسید که در آن شب بسیار سرد در جنگ صفین زیراندازى برایش گستردند و در حالى که تیرها در برابرش به زمین مىنشست و از راست و چپ بر بیخ گوش او مىگذشت به نماز مشغول شد و هراسى به خود راه نمىداد و برنخاست تا از کار عبادت آسوده گشت؟! ادامه مطلب...
- بهترین کارها امید و ترس به خداوند را بحد اعتدال داشتن است» (1)
2 - «از پروردگارت بترس ترسیدنى که تو را از امید به وى مشغول سازد و به وى امید داشته باش امید کسى که تو را از بیمش امید نباشد» (2)
3 - «از خدا بترس ترسیدن کسى که دلش را بفکر مشغول ساخته (و خاطر از جز خداى پرداخته است) زیرا که ترس از خدا مرکبى راهوار و ایمن و زندانى براى نفس است از (ارتکاب) گناهان» (3)
4 - «بترس (از آخرت) تا ایمن باشى و ایمن نباش تا بترسى» (4)
5 - «ترس از خدا براى کسیکه آنرا شعار و تن پوش خود قرار دهد ایمنى (از عذاب آخرت) مىآورد» (5) ادامه مطلب...
1ـ ابن شهرآشوب گوید: وقتى امیر مؤمنان(ع) بر عمرو بن عبدود دست یافت او را ضربت نزد و نکشت، او به على(ع) دشنام داد و حذیفه پاسخش داد، پیامبر(ص) فرمود: اى حذیفه ساکت باش، خود على سبب درنگش را خواهد گفت. آنگاه على(ع) عمرو را از پاى در آورد. چون به حضور رسول خدا(ص) رسید پیامبر سبب را پرسید، على(ع) عرضه داشت: او به مادرم دشنام داد و آب دهان به صورتم افکند، من ترسیدم که براى تشفى خاطرم گردن او را بزنم، از این رو او را رها کردم، چون خشمم فرو نشست او را براى خدا کشتم. (1)
2ـ علامه مجلسى(ره) گوید: صبحگاهى رسول خدا(ص) به مسجد آمد و مسجد از جمعیت پر بود، پیامبر فرمودادامه مطلب...
براى آشنائى با اندیشههاى حضرت على علیه السلام درباره اهمیت صداقت و راستى، و نقش موثر آن در تکامل اخلاقى فردى و اجتماعى، کلماتى از آن حضرت را در اینجا بیان مىکنیم.
1 - «راستگو بر کنگرههاى رستگارى و بزرگوارى است» (1)
2 - «همانا وفا همزاد راستى است» (2)
3 - صدق و راستى (براى نجات از بلاهاى دنیا و آخرت بهترین) وسیله است. (3)
4 - صدق و راستى امانت است. (4)
5 - صدق و راستى نجات بخش است (5) ادامه مطلب...
تقوا از رایجترین کلمات نهج البلاغه است.در کمتر کتابى مانند نهج البلاغه بر عنصر تقوا تکیه شده است،و در نهج البلاغه به کمتر معنى و مفهومى به اندازه تقوا عنایت شده است .تقوا چیست؟
معمولا چنین فرض مىشود که تقوا یعنى«پرهیزکارى»و به عبارت دیگر تقوا یعنى یک روش عملى منفى،هر چه اجتنابکارى و پرهیزکارى و کنارهگیرى بیشتر باشد تقوا کاملتر است.
طبق این تفسیر اولا تقوا مفهومى است که از مرحله عمل انتزاع مىشود،ثانیا روشى است منفى،ثالثا هر اندازه جنبه منفى شدیدتر باشد تقوا کاملتر است.
به همین جهت متظاهران به تقوا براى اینکه کوچکترین خدشهاى بر تقواى آنها وارد نیاید از سیاه و سفید،تر و خشک،گرم و سرد اجتناب مىکنند و از هر نوع مداخلهاى در هر نوع کارى پرهیز مىنمایند.ادامه مطلب...
بیانیه حمایتی در هشدار فرمانده سپاه فارس ومخالفت بر بی حجابی
همانگونه که مطلع شده اید در چند روز اخیر در جلسه شورای شهر مقدس ؛شیرازرسردار سرتیپ غلام حسین غیب پرور، با اشاره به پیشینه ایرانی و اسلامی شیراز ،اظهار داشت: باید مصادیق اسلامی بودن شیراز از قبیل امامزادگان عظیم الشان، علمای بزرگوار و شهدای گرانقدر، در فضای توحیدی ،ملموس و عینی شود .
وی نخستین وظیفه شورا و شهرداری شیراز را ایجاد فضای توحیدی و توجه به فرهنگ شهر دانست و خاطر نشان کرد:نگاه انقلاب اسلامی یعنی فرهنگ حجاب و عفاف.
ایشان بعد از اینکه کم کاری ها و مسامحه کاری برخی از مسئولین را در حوزهکاریشان مورد نقد و انتقاد قرار داد خواستار رسیدگی بیش از پیش وضعیت شهر شیراز شدند .
با این علم و اگاهی ما وبلاگنویسان فارس در اینجا حمایت خود را از این برخورد بسیار ارزشمند و مورد تحسین سردار غیب پرور اعلام میداریم و تاکید بر حل این مسایل مطرحه از جانب ایشان داریم و لذا از در اینجا از همه عزیزان وبلاگ نویس درخواست همکاری و مشارکت در حمایت از سخنان ارزنده سردار غیب پرور که خود سخن و حرف دل ما نیز میباشد را خواستاریم.
در اینجا ما وبلاگ نویسان اعتراض خود را نسبت به کم کاری و مسامحه در امر حجاب و عفاف در شهر شیراز و در کل در استان فارس را اعلام داشته و این بیانیه را در وبلاگهای خود منتشر کرده و صدای خود را به گوش مسئولین خواهیم رساند
جمعی از وبلاگنویسان ارزشی استان فارس شهر شیراز
متن سخنان سردار سرتیپ غلام حسین غیب پرور،
منبع :بانک وبلاگنویسان استان فارس
http://kalamefars.blogfa.com/post-57.aspx
- بر نفس خود بخیل باش و زمام آن را در آنچه برایت روانیست رها مگردان که بخل ورزیدن بر نفس داد آن را دادن است در آنچه دوست دارد یا ناخوش مىانگارد.(1)
2 - مؤمن ... سینه او هر چه فراختر است و نفس وى هر چه خوارتر.(2)
3 - پس حساب نفس خود را براى خود گیر که دیگران را حسابرسى است.(3)
4 - آن که حساب نفس خود کرد سود برد و آن که از آن غافل گردید زیان دید(4)
5 - بر خواهش نفست غلبه کن حکمت الهى برایت کامل مىشود.(5)
6 - با کندن ریشه بدى از سینهات آن را از سینه دیگرى بر کن.(6)
7 - راه راست را از عقل جوى و هواى نفس را مخالفت کن تا پیروز گردى.(7) ادامه مطلب...
«... فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرک لیلة القدر
هر کس به شناخت حقیقی فاطمه علیها السلام دست یابد، بی گمان شب قدر را درک کرده است .»
1) بحارالانوار، ج 43، ص 65 .
حضرت امیرالمؤمنین، علی علیه السلام می فرمایند:
«... ان الحسن والحسین سبطا هذه الامة وهما من محمد کمکان العینین من الراس واما انا فکمکان الید من البدن واما فاطمة فکمکان القلب من الجسد ... ;
حسن و حسین علیهما السلام دو سبط این امت هستند، و آن دو برای محمد صلی الله علیه و آله همانند دو چشم برای سرند، و من [برای محمد صلی الله علیه و آله] همانند دست برای بدن هستم، و فاطمه علیها السلام [برای محمد صلی الله علیه و آله] همانند قلب برای بدن است .»
بحارالانوار، ج 39، ص 352; کتاب سلیم بن قیس، ص 830